'Hyundai wil grootste Aziatische fabrikant worden'
A- tot E-segment krijgt cross-overs
AutoWeek sprak bij de introductie van de Kona met Thomas Schmid, sinds 1 april 2015 COO van Hyundai Motor Europe. Schmid doet een ambitieus doel van het merk uit de doeken. "In 2021 willen we het grootste Aziatische merk in Europa zijn. Daarbij zal een grote focus op cross-overs liggen", aldus Schmid.
De Kona is onderdeel van het plan dat dit mogelijk moet gaan maken, maar de nieuwe compacte SUV is bij lange na niet de enige nieuwe Hyundai die op de kalender staat. "Om dat doel te bereiken, lanceren we tot 2021 maar liefst 30 nieuwe modellen of derivaten."
Er is een grote rol weggelegd voor hoogpotigen. Zo worden cross-overs in meer segmenten toegepast dan momenteel. Met de Kona heeft Hyundai een SUV voor het B-segment in zijn line-up, en daarmee heeft het merk nu de Kona, de Tucson en de (Grand) Santa Fe in het gamma. "We gaan cross-overs voeren in het A- tot en met E-segment", aldus Schmid. Dat betekent dat er zeker nog een aantal nieuwe hoogpotigen aan Hyundai's modellengamma zullen worden toegevoegd. Daar zou een hoger in de markt geplaatste volledig elektrische 'premium-SUV' deel van uitmaken, een model dat waarschijnlijk onder de vlag van Genesis gevoerd zal worden.
Die focus op cross-overs komt uiteraard niet uit de lucht vallen. In totaal heeft het merk in Europa al 1,4 miljoen SUV's en SUV-achtigen verkocht. Het modellengamma zal volgens de COO in toenemende mate kennis gaan maken met elektrificatie. Of ook hybrides en plug-in hybrides op de voorgrond komen te staan, valt nog te bezien. "Momenteel zien we in Europa een steeds groter wordende vraag naar elektrische auto's, meer nog dan naar plug-in- hybrides of hybrides. We sluiten echter niets uit", besluit Schmid.
PRIVATE LEASE Hyundai
