De rondgang: invloed bijtelling op Renault

'Verkoop EV 's zal bijzonder aantrekken'

Renault Zoe
Volgend jaar is er nog maar één optie voor wie een laag bijtellingspercentage wil: een volledig elektrische auto. Welk effect heeft dat op de vraag naar EV's, plug-ins en de rest van het modellengamma? Wij legden het voor aan Renault Nederland.

Gisteren zagen we dat de nieuwe bijtellingsregels bij BMW, logischerwijs, niet al te best werden ontvangen. Waar BMW minder plug-ins verwacht te verkopen, lijkt Renault zich minder zorgen te maken. Renault heeft geen plug-in hybriden in het gamma die volgend jaar op fiscaal vlak opeens stukken minder interessant worden. Een ander groot verschil met BMW: het heeft meerdere volledig elektrische auto's in het gamma, volgend jaar nog de enige groep auto's die in aanmerking komen voor een gunstig bijtellingstarief van 4 procent. De meest bruikbare i3 beschikt over een range extender en staat derhalve als plug-in hybride aangemerkt.

"In 2017 zal de verkoop van elektrisch aangedreven auto's in Nederland bijzonder aantrekken," aldus Renault Nederland. Dat heeft "uiteraard te maken met de fiscale voordelen," maar er speelt meer. "Elektrische auto's worden steeds meer geaccepteerd en zijn steeds beter zichtbaar in het straatbeeld." Wat 2017 betreft, zet Renault stevig in op zijn onlangs opgewaardeerde EV. "We hebben hoge verwachtingen voor volgend jaar, in het bijzonder voor de Zoe die nu leverbaar is met een theoretische actieradius van 400 kilometer", iets dat de Zoe prijstechnisch gezien zeer interessant maakt. Ook dit jaar doet de Zoe het beter dan ooit. De verkopen liggen in 2016 al 23 procent hoger dan in 2015. Sinds de introductie van de Zoe heeft Renault zo'n 1.500 Nederlandse klanten blij gemaakt.

De Zoe is niet de enige EV van het merk die onlangs onderhuids is verbeterd. Ook de vernieuwde Kangoo Z.E. staat volgend jaar in de Nederlandse showrooms, een auto die op papier 270 kilometer ver moet kunnen komen. "Dat biedt weer nieuwe perspectieven," aldus de Nederlandse importeur.

De Renault Zoe zal volgend jaar meer concurrentie hebben dan voorheen. Zo is het aanbod EV's uitgebreid met auto's als de Hyundai Ioniq Electric en de Ampera-e van Opel, auto's die wel in een andere prijsklasse opereren.

Ook op het gebied van de niet-EV's ziet Renault "[...] de toekomst zeer rooskleurig" in. "Klanten gaan weer kopen om emotionele redenen en kiezen een auto weer onder andere voor het design."

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.