Borgward terug naar Bremen
Europese marktintroductie 2018
Nieuw geluid uit de hoek van Borgward. Het heringetrede, maar naar China uitgeweken merk gaat een fabriek bouwen in de oude Heimat. Zurück nach Bremen!
Vorig jaar kondigde Borgward een wederopstanding aan met de BX7, een SUV in het D-segment. Deze auto met het motto 'bereikbaar premium' wordt in China geproduceerd en dat is dan ook de markt waar hij met zijn 'german branded' roots het onderscheid moet gaan maken.
Ondanks het Chinese avontuur is Borgward zijn oorsprong niet vergeten, zo blijkt vandaag. Begin volgend jaar start Borgward met de bouw van een fabriek in Bremen, de Noordduitse stad waar het merk gedurende zijn eerste leven (1939-1963) resideerde. De productie van auto's moet dan ergens in 2018 van start gaan. Op heel grote schaal kan dat niet zijn; Borgward wil met deze fabriek tussen de 50 en 100 arbeidsplaatsen creëren.
Het wordt dan ook in de eerste instantie geen volwaardige fabriek, maareen assamblagehal waar half afgebouwde auto's rijklaar worden gemaakt. De eerste Borgward 2.0 die straks de nieuwe fabriek in Bremen verlaat, zal dat emissievrij doen; de volledig elektrische BX7 bijt het spits af. Naast de BX7 werkt Borgward ook aan een BX5 en een BX6.
Naar eigen zeggen heeft Borgward in China inmiddels 15.000 auto's verkocht. Met de opening in 2018 van de Bremer fabriek moet ook de Europese markt worden veroverd.
Borgward werd in 1939 in Bremen opgericht door Carl Borgward. In een klein kwart eeuw werd een miljoen auto's geproduceerd, waarvan de Isabella de bekendste is. Ten tijde van het faillissement gold Borgward na VW, Opel, Mercedes en Ford als het vijfde merk van Duitsland.