Back to Basics: Alfa Romeo Stelvio
Tweestrijd
Alfa Romeo Stelvio 2.2 160 pk
€ 59.490
Vers van de pers komen de nieuwe vanafprijzen van Alfa's grootste model. Met de WLTP-tests achter de rug hangt Alfa een prijskaartje van € 59.490 aan de instapper. Hoewel er ook drie benzinemotoren in de prijslijst staan, is de instapper een diesel: 160 paardenkrachten rijk met een topsnelheid van 198 km/h. Vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h sprinten neemt 8,8 seconden in beslag. Wie toch de voorkeur voor een benzinemotor heeft, wordt door Alfa niet teleurgesteld. Een investering van slechts € 500 ten opzichte van de diesel is nodig voor de 2.0 T met 200 pk, die bovendien in tegenstelling tot de diesel alle vier de wielen aandrijft. De top ligt dan op 215 km/h en een vergelijkbare sprint neemt 6,7 seconden in beslag.
Het leuke is dat de Stelvio, hoe kan het ook anders, standaard in de 'Rosso Alfa'-lakkleur wordt geleverd. Het is echter geen metallic-lak, want daarvoor vraagt Alfa € 1.095. Topkleur voor de Stelvio is de parelmoer 'Rosso Competizine' van € 2.675. Deze is alleen niet leverbaar op een standaard Stelvio, maar is alleen verkrijgbaar op duurdere versies. Aan de buitenkant van de SUV zit het verschil met andere uitvoeringen 'm vooral in details. Sierlijsten zijn bijvoorbeeld in zwarte kunststof uitgevoerd, mistlampen op de voorbumper worden door de Italianen geschrapt en de koplampen (met dagrijverlichting) zijn voorzien van halogeenlampen. Daarnaast schroeft Alfa standaard 17-inch lichtmetaal onder de Stelvio, wat op zo'n fors model toch wat klein oogt. De twee uitlaatpijpen onderaan de achterbumper maken het geheel echter wel weer wat sportiever, net als de led-achterlichten. Deurgrepen en spiegelkappen zijn verder in kleur meegespoten, maar stiekem mag je dat voor dit geld ook wel verwachten.
Waar de ontwerpers aan de buitenkant een beetje terughoudend waren voor de instapper, valt dat binnenin eigenlijk alles mee. Op de eerste foto's is het niet duidelijk te zien, maar in elke Stelvio siert een 6,5-inch beeldscherm in de middenconsole voor het Connect-infotainment met radio, DAB+, Bluetooth en usb-aansluiting. Foto 7 is - hoewel daar dan weer wél navigatie op te zien is - daar een duidelijk voorbeeld van. Grote afwezige in het geheel is alleen de navigatie. Klimaatregeling kan over twee zones worden verdeeld, lichten en ruitenwissers worden door sensoren geregeld en op het met leer beklede stuurwiel vinden we knoppen voor de audiobediening. Ook cruisecontrol vindt standaard zijn weg naar de Stelvio. Daarnaast worden de ramen, de spiegels én de achterklep automatisch bediend. In de prijslijst vinkt de Nederlandse importeur de parkeersensoren standaard aan.
Al met al van veel gemakken voorzien dus, zo'n standaard Stelvio. Een stapje hoger op de prijslijst staat de Super met standaard bixenonkoplampen, navigatie, een leren interieur en 18-inchwielen. Dieselen kan dan vanaf € 61.990, voor benzinerijders ligt de prijs wederom € 500 hoger.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T AWD | Keyless | ACC | Parkeercamera | Xenon
- 2018
- 77.558 km

Alfa Romeo Stelvio 2.0 T AWD Veloce | Ad.Onderstel | BTW | TI-dif. | 21 inch | Ad.Cruise | Giallo
- 2021
- 56.592 km

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 230pk AWD Veloce Vol opties! Panoramadak, performance pack
- 2021
- 146.428 km