BMW Hydrogen 7 in productie

BMW Hydogen 7
BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydrogen 7BMW Hydrogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7BMW Hydogen 7
BMW is begonnen met de productie van de waterstof aangedreven Hydrogen 7. De op de 7-serie gebaseerde auto komt ook in beperkte aantallen naar Nederland.
BMW is begonnen met de productie van de waterstof aangedreven Hydrogen 7. De op de 7-serie gebaseerde auto komt ook in beperkte aantallen naar Nederland.
De Hydrogen 7 heeft een 6,0-liter V12 motor die zowel op waterstof als op benzine loopt. In beide gevallen levert de V12 260 pk, genoeg om de 7-serie naar een topsnelheid van 230 kilometer per uur te stuwen. Na 9,5 seconden bereikt de Hydrogen 7 vanuit stilstand de honderd kilometer per uur. De actieradius is met waterstof 200 kilometer, met benzine komt de speciale 7-serie 700 kilometer ver.
Momenteel zijn er vijf waterstoftankstations in Duitsland. Toch kan de auto ook naar Nederland komen, dankzij een mobiel waterstoftankstation dat kan worden meegeleverd.
De Hydrogen 7 is een vierzitter, vanwege de waterstoftechniek is de bagageruimte beperkt tot 225 liter, en de middenarmsteun achterin is niet meer opklapbaar. De achterbank is ten opzichte van de bank in de lange 7-serie 115 mm naar voren geplaatst, maar staat 25 mm verder naar achteren dan in de gewone 7-serie.  De V12 die het H2R-studiemodel aandrijft waarmee in 2004 negen records voor waterstofauto's werden behaald, levert 285 pk. Waterstof kan worden gewonnen uit zonne-, wind- en waterkracht, maar ook uit biomassa, hierdoor stoot de motor geen schadelijk stoffen uit.
De Hydrogen 7 wordt gewoon tussen de 5- en 7-serie geproduceerd, maar komt niet naast die modellen in de showroom te staan. BMW leent de auto's voor een bepaalde periode uit aan speciaal geselecteerde BMW-rijders, die feedback kunnen geven op de auto. De levering van de waterstof aangedreven 7-serie start in 2007.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.