Chrysler Pacifica volgt Town & Country op

Nieuwe 'Voyager' ook leverbaar als hybrid

Chrysler Pacifica
Chrysler PacificaChrysler PacificaChrysler PacificaChrysler PacificaChrysler PacificaChrysler PacificaChrysler PacificaChrysler Pacifica
Dat Chrysler in Detroit een volledig nieuwe Town & Country voor zou stellen was voor de Amerikanen geen verrassing. De naamsverandering is dat wel: de 'people carrier' heet vanaf nu Pacifica.

Wij Europeanen kennen Chryslers grote MPV al sinds z'n introductie als Voyager, maar die naam is in Amerika voorbehouden aan de Plymouth-variant van dezelfde auto. In 1990, een jaar na de introductie van die Plymouth, maakten zij kennis met de Town & Country. Dat Chrysler die naam nu laat vallen mag daarom best een bijzondere gebeurtenis worden genoemd. Nieuw is de naam 'Pacifica' overigens niet: eerder was deze typeaanduiding te vinden op een cross-over die ook in Nederland sporadisch te vinden is.

De 'Town & Country' is van top tot teen nieuw. Het onderstel maakt de nieuweling volgens Chrysler comfortabeler, maar ook dynamischer dan het uitgaande model. Bovendien zou de Pacifica zo'n 140 kg lichter zijn dan z'n voorganger, terwijl hij tegelijkertijd ook breder en hoger is. De lengte nam wel iets af. In vergelijking met de auto die wij als Lancia Voyager kenden, is de nieuwe Pacifica een stuk vloeiender gelijnd. Daardoor, en dankzij koplampen die lijken op die van de Chrysler 200, past de auto nu een stuk beter tussen de andere modellen in het Chrysler-gamma.

Binnenin houden de Amerikanen vast aan de zevenzits indeling die we nog van oudere 'Voyagers' kennen: twee zitplaatsen op de tweede zitrij en drie op de derde. Dankzij de lange carrosserie (de toevoeging 'Grand' is komen te vervallen, maar zou prima passen) lijkt er ook achter die derde rij nog de nodige ruimte voor bagage te zijn.

De Pacifica wordt in eerste instantie leverbaar met twee aandrijflijnen: een 3,6-liter V6 met 290 pk en een negentraps automaat, of diezelfde motor gekoppeld aan een elektromotor en een accupakket. De plug-inhybride zou bijna 50 km elektrisch moeten kunnen afleggen, en dat zou resulteren in een theoretisch verbruik van 1 op 28.

Ook als-ie dat niet haalt, is deze Pacifica de eerste hybride in z'n segment. Al dat moois is vooralsnog niet voor ons bestemd: we verwachten niet dat Fiat/Chrysler voor deze fullsize-mpv veel potentie ziet in Europa.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.