BMW toont iVision Future Interaction Concept
i8 Spyder bomvol nieuwe technologie
Het spektakelstuk van BMW op de beursvloer van Las Vegas is de iVision Future Interaction Concept, een op de i8 Spyder Concept gebaseerd showmodel dat werkelijk tot de nok van het - overigens ontbrekende - dak is afgeladen met hightech gadgets. We zien een oranje i8 Spyder die - zeker met zijn ontbrekende portieren - overduidelijk knipoogt naar de BMW Z1 uit 1989.
iVision Future Interaction Concept
Over directe productieplannen voor de i8 Spyder wordt niet gesproken, maar daar heeft BMW het studiemodel ook niet voor in het leven geroepen. De auto is namelijk in staat om zelfstandig door het verkeer te gaan. Dat vraagt volgens BMW om een andere benadering van infotainment en de wijze waarop de bestuurder en passagiers dit bedienen. In autonome modus is immers meer tijd en aandacht beschikbaar voor andere zaken dan rijden.
Volgens BMW is het interieur van de iVision Future Interaction Concept een vooruitblik op wat we in de toekomst van BMW kunnen verwachten. We vinden een enorm 21 inch metend scherm op het dashboard van de i8 Spyder. Wie de BMW zelf bestuurt - hiervoor kan gekozen worden middels een keuzeknop links op het stuurwiel - wordt zo min mogelijk afgeleid door zaken op het enorme display. Een head-updisplay, een instrumentarium achter het stuur met 3D-effect en een klein deel van het infotainmentsysteem worden benut. Wie de touwtjes uit handen geeft aan de BMW, kan het volledige infotainmentscherm benutten.
BMW kiest voor het infotainmentsysteem - dat ook door de bijrijder middels smartphone of tablet bediend kan worden - voor een bijzondere indeling van de menu's. In plaats van gebruik te maken van lijsten, plaatst BMW de diverse gekozen schermen naast elkaar zodat eenvoudig heen en weer geschakeld kan worden. Touchscreens of fysieke knoppen zijn tegenwoordig achterhaald, zo meent BMW. Het gehele systeem laat zich namelijk via gebaren en via de stem bedienen. BMW doopt het systeem Airtouch.
Mobility Mirror
BMW houdt het niet bij de bijzondere autonome i8. Het merk zet namelijk hoog in op Smart Home, waarbij je complete woning op internet is aangesloten en gesynchroniseerd is met je auto. BMW's i-modellen zijn in theorie op het stroomnet van het huis op te laden en er kan gekozen worden om in daluren puur op zonne-energie of direct te laden. Het hele systeem laat zich bedienen via een soort spiegel-achtig display dat zich eveneens middels gebaren laat bedienen. De Beierse ingenieurs zien het liefst alles geautomatiseerd. Zo zou het oppakken van de autosleutel voldoende moeten zijn om de garagepoort automatisch te laten openen en de i3 zonder inmenging van de bestuurder naar buiten te laten rijden.
Bumper Detect en Light & Charge
Bovenstaande klinkt als toekomstmuziek, maar BMW heeft uiteraard ook oog voor de nabije toekomst. We krijgen een nieuw systeem gepresenteerd dat BMW Bumper Detect heeft genoemd. Staat je auto geparkeerd en rijdt iemand achterop zonder een briefje achter te laten? Binnenkort hoef je de reparatie waarschijnlijk niet meer zelf te betalen. Mocht een auto de bumper aantikken, dan springt er automatisch een camera aan die filmt wat er exact gebeurt. Beeld van de wegrijdende auto wordt - inclusief kentekenplaat - direct naar je smartphone of tablet gestuurd.
Dan is er Light & Charge, een concept dat weleens een grote impact kan maken. De enigszins beperkte actieradius van elektrische auto's is voor velen een reden om af te zien van aanschaf. Met Light & Charge heeft BMW energiezuinige led-laadpalen ontwikkeld die tevens dienst doen als straatverlichting. BMW zegt zelfs al in gesprek te zijn met steden als Berlijn en Londen om de innovatieve laadpalen/straatlantaarns op grote schaal in gebruik te gaan nemen.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand...
Als het aan BMW ligt, behoort de conventionele spiegel tot het verleden. Met de i8 Mirrorless heeft BMW een i8 laten zien die het zonder gebruikelijke zijspiegels doet. In plaats daarvan vinden we twee dunne uitstekels aan de zijkant van de auto waarin camera's zijn verwerkt. Een derde camera aan de achterzijde kijkt eveneens achteruit. In de 30 centimeter brede en 7,5 centimeter hoge binnenspiegel worden de beelden van de drie digitale ogen samengesmeed tot één beeld. Volgens BMW zie je zo niet alleen meer, maar wordt ook de luchtweerstand verminderd en is er sprake van minder windgeruis.
Ook de i3 is uitgerust met een camera die een digitaal oogje in het zeil houdt. Extended Rearviewmirror heet het systeem. Een in de voet van de op het dak geplaatste antenne gemonteerde camera zorgt voor een breder en vooral dieper zicht naar achteren.