Nu officieel: Mercedes-Benz SLC-klasse
Kleinste dakloze Benz kruipt naar SL-klasse toe
De nieuwe generatie GLK-klasse heet GLC-klasse en ook de roadsterafdeling van Mercedes krijgt te maken met een nieuwe namenstrategie. De gefacelifte SLK-klasse is nu omgedoopt tot SLC-klasse, waarbij de derde letter - in dit geval de 'C' - de positie van de auto binnen de SL-familie aangeeft.
De SLC-klasse is door Mercedes voorzien van het nieuwe familiegezicht van Mercedes. Het nieuwe front laat een nieuwe bumper zien en ook de grille en koplampunits zijn compleet vernieuwd. Aan de achterzijde is het bumperwerk eveneens vervangen voor nieuw getekende exemplaren. De achterlichten zijn nu led-units en de SLC-klasse past er beter mee bij de rest van het Mercedes-gamma.
Net als de pre-facelift-versie beschikt de SLC-klasse uiteraard weer over een stalen klapdak dat met een snelheid van maximaal 40 km/h te openen en te sluiten is. Vanbinnen vinden we een nieuw stuurwiel, een frissere klokkenwinkel en er kan gekozen worden uit nieuwe materialen.
Het Nederlandse motorenaanbod is niet onthuld, maar de internationale selectie motoren begint bij de nieuwe SLC 180. Die krijgt de 156 pk sterke geblazen 1.6 mee die we kennen uit onder andere de C-klasse. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,6 l/100 km en in 7,9 seconden heb je de 100 km/h op de klok. Z'n top is vastgesteld op 226 km/h.
Dan is er de SLC 200 een 184 pk sterke 2,0-liter viercilinder onder de kap heeft. Deze slurpt 6,1 l/100 km weg en schiet in 7 tellen naar de 100 km/h. De nieuwe AMG-variant is SLC 43 AMG genoemd en heeft een 3,0-liter sterke V6 turbomotor meegekregen. Hij is 367 pk sterk, waarmee hij beduidend minder krachtig is dan de 420 pk sterke SLK 55 AMG - z'n voorganger - die een V8 meekreeg. Wel is de nieuweling sneller: in 4,7 tellen sprint je naar de 100 km/h. Het gemiddeld verbruik valt met 7,8 l/100 km eveneens lager uit.
Prijzen worden medio januari 2016 bekendgemaakt.