AutoWeek Top 50: Lotus Elise

Grotemensenkart

Lotus Elise
Lotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus Elise
Geheel in de geest van oprichter Colin Chapman toonde Lotus op de IAA in 1995 een sportwagentje dat licht, wendbaar en vooral heel puur was. In nagenoeg ongewijzigde vorm houdt-ie het vol tot op de dag van vandaag.

Eerder dit jaar vierde Lotus met de 20th Anniversary Special Edition de 20e verjaardag van de Elise, het model dat als opvolger van de Elan diende. Maar waar die laatste het met de motor en aandrijving aan de voorkant deed, werd de Elise een sportwagentje met de motor achter de voorstoelen en de aandrijving op de achterwielen.

Mede door het gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium en met glasvezel versterkt kunststof bleef het gewicht lekker laag, de basis-Elise woog nog geen 700 kg. Colin Chapman, de geestelijk vader van het merk, moet het vanuit het hiernamaals met een glimlach hebben aangezien; als er iemand altijd op hamerde dat een laag gewicht belangrijker was dan een overdosis pk's, dan was hij het wel.

Vermogen, dat had de eerste Elise dan ook niet in overvloed. De 1.8-liter K-serie viercilinder van Rover mocht dienst doen achter in het sportautootje, dat met 120 pk desondanks behoorlijk kwiek was. Het sprintje van 0 naar 100 km/h raffelde hij in minder dan 6 seconden af en wie durfde, kon 'm zelfs net over de 200 km/h tillen.

Maar hard rechtuit rijden, dat is niet waar je een Elise voor koopt. Met z'n alerte gasrespons, vlijmscherpe besturing en lichtvoetige karakter is elke bocht een feest, en wordt de beleving nog eens extra aangezet door de nagenoeg volledige afwezigheid van isolatiemateriaal en veercomfort. De Elise is een grotemensenkart voor op straat en er zijn maar weinig auto's die je zó veel rijplezier kunnen bieden voor (relatief) zo weinig geld.

Wat vind jij van de Lotus Elise? Geef je mening via de poll en/of reageer onder dit bericht.

OPROEP! De lijst van 50 auto's voor de AutoWeek Top 50 is bijna compleet: we hebben er tot nu toe 47 gehad, nog 3 te gaan te gaan dus. Is er volgens jou een auto die absoluut in deze lijst thuishoort en heb je 'm nog niet voorbij zien komen? Laat het weten in een reactie onder dit bericht!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.