Holden Commodore krijgt nieuwe V8 met 414 pk
Laatste (en sterkste) der mohikanen
Australië houdt uit alle macht vast aan z'n eigen Holden Commodore en om de levensduur nog wat op te rekken, is nu de VFII gelanceerd, met wat updates en een nieuwe 6,2-liter V8.
Eind vorig jaar kregen we een bijgeschaafde Holden Commodore, de VF, te zien en de Australische tak van General Motors vindt het een klein jaar later nodig om het model opnieuw een kleine opfrisbeurt te geven voordat de stekker er straks echt uit gaat. De al 37 jaar in Australië gebouwde Commodore wordt vervangen door een geïmporteerd model, vermoedelijk een Chinese Buick.
De kleine uiterlijke aanpassingen aan de VFII, zoals de gefacelifte VF heet, nemen we ter kennisgeving aan. Het belangrijkste (en leukste) nieuws zit namelijk onder de motorkap van de SS, SSV en topmodel SSV Redline. Daar huist namelijk een nieuwe V8: de LS3. Die is goed voor 414 pk en een koppel van 570 Nm. Het huidige 6,0-literblok levert 367 pk en 530 Nm.
De sprint naar 100 km/h neemt met de nieuwe motor slechts 4,9 seconden in beslag, waarmee het de snelste Commodore aller tijden is. De SS is verkrijgbaar als sedan en stationwagon. De 'Ute', de pick-up in personenauto-jas, krijgt wel de cosmetische aanpassingen, maar moet het helaas doen met een V6.. De grotere - en eveneens licht opgefriste - Caprice krijgt wel de nieuwe V8 aangemeten.