Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Vluchtstrook: Holden Efijy Concept

Schitterend eerbetoon

26
Holden Efijy
Holden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden EfijyHolden Efijy
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
23 februari 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Afgelopen week schokte General Motors de autowereld door aan te kondigen dat het de stekker uit het Australische Holden trekt. Een perfect moment om in De Vluchtstrook eens aandacht te besteden aan een interessante creatie van het voor de Australiërs ooit zo belangrijke merk.

Het naderende einde van Holden kwam op de nieuwsredactie best even binnen. We hebben het hier immers over een bijzonder en vrij oud merk, dat in de loop der jaren een reeks interessante vierwielers de wereld in bracht. De afgelopen jaren was het weliswaar niet zo heel spannend meer, maar we kijken graag nog eens terug. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de diverse generaties van de Ute, de Monaro, de (niet-Insignia-)Commodore en vooral ook de sportieve SS(V)-versies daarvan. Ondanks de duidelijke GM-invloeden waren die nog lekker eigenzinnig Australisch en niet slechts Opels met een ander logootje.

Als we een heel stuk verder de geschiedenis induiken, treffen we de échte Holdens waar het ooit mee begon. De FX en diens opvolger; de FJ. Het waren de pioniers van de Australische auto-industrie. Hoewel GM ook destijds al stevige invloed op haar Australische dochteronderneming uitoefende, werden de FX en de FJ als echt Australische auto's gelanceerd. Dat het basisontwerp van de FX een door Chevrolet afgewezen concept betrof, werd daarbij vakkundig weggemoffeld. De FX werd geheel voor de Australische markt op smaak gebracht en kreeg beduidend kleinere afmetingen en krachtbronnen dan zijn Amerikaanse achterneven.

Holden FX/FJ

Holden FX

Het volhoudende karakter van Holdens management, dat niets wilde weten van tot Holden gerebadgede Chevrolets, wierp zijn vruchten af. De FX werd een daverend succes. In 1950 zorgde het twee jaar eerder geïntroduceerde model ervoor dat Holden de koppositie bereikte op de Australische markt. Het won van de Amerikaanse en Britse modellen die op dat moment ook op de markt waren. Holden werd, ondanks haar Amerikaanse invloeden, de automobiele trots van Australië.

De FJ

Niet geheel verrassend smaakte het succes van de FX naar meer. Daarom verscheen in 1953 het vervolg in de vorm van de FJ. In wezen was de FJ vooral een grondig gefacelifte FX, die op diverse punten was gemoderniseerd. Betere prestaties, meer luxe en een eigentijdser neusje gaven de succesvolle Holden een nieuwe impuls. De FJ viel nog beter in de smaak dan de FX. De verschillende carrosserievarianten, Sedan, Coupe Utility (Ute) en Panel Van, brachten het totale productieaantal op een krappe 170.000 in krap drie jaar tijd. De FJ werd namelijk al in 1956 opgevolgd door de compleet nieuwe FE.

Holden FJ

Holden FJ

Vanwege het enorme succes van zowel de FJ als de FE gelden die nog altijd als ware iconen in Australië. Wie Down Under goed oplet, heeft grote kans ze ook nog tegen te komen. Een brede groep Holden-fans doet er alles aan om de nog overgebleven FJ's op de weg te houden.

De Efijy

Inmiddels zul je wel doorhebben dat de FJ een speciaal plaatsje in het hart heeft bij veel Australiërs. Het enthousiasme was dan ook groot toen Holden in 2005 op de Australian International Motor Show het doek trok van een prachtig eerbetoon: de Efijy. Je hebt weinig verbeelding nodig om te zien dat zowel de naam als het ontwerp een direct eerbetoon aan de FJ is.

Behalve de duidelijke uiterlijke FJ-kenmerken op de Efijy is deze conceptauto een compleet ander verhaal. De FJ was immers een betrekkelijk bescheiden sedannetje met een voldoende, maar weinig potente krachtbron. Dat is bij de Efijy wel anders. De door de Australiër Richard Ferlazzo ontworpen auto heeft een wielbasis van bijna drie meter en steekt vooral aan de achterkant nog flink uit. De grote wielen en de flitsende gestrekte koets laten alle bescheidenheid varen. Dat geldt ook zeker voor de basis: de Efijy staat op een verlengde Corvette-basis en leent ook de destijds splinternieuwe 6,0-liter V8 (in de Efijy goed voor 644 pk) van de Amerikaan. Zo is er toch nog een duidelijk Amerikaans tintje aan dit verder zo Australische feestnummer.

Hoewel de Efijy een schitterend eerbetoon aan Holdens begintijd was, luidde het geen grote herleving van de beste jaren in. Niet geheel verrassend bleef het bij een conceptauto en in de jaren die volgden, verloor Holden steeds meer van zijn eigen identiteit. Nu valt dus helaas het doek voor dit intrigerende merk. We hopen voor de Australiërs dat een doorstart (eventueel met meer eigen invloeden) op den duur nog mogelijk is, maar voorlopig genieten we maar even van de Efijy en andere spraakmakende erfenissen van Holden.

Holden De Vluchtstrook

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Holden specificaties
  • Holden occasions
  • Holden video's
Advies en informatie
  • Holden tests
  • Holden gebruikersreviews
  • Holden index
PREMIUM
Holden Commodore SSV Redline Ute - Blits bezit

Holden Commodore SSV Redline Ute - Blits bezit

Europese auto’s, Japanse auto’s, Amerikaanse auto en zelfs Russische auto’s: ze hebben allemaal...

Lees meer
Holden Commodore SSV Redline Ute - Blits Bezit

Holden Commodore SSV Redline Ute - Blits Bezit

52

Europese auto’s, Japanse auto’s, Amerikaanse auto en zelfs Russische auto’s: ze hebben allemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vauxhall VXR8/Holden HSV Clubsport R8 – In het Wild

    Vauxhall VXR8/Holden HSV Clubsport R8 –...

    13
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    General Motors blijft tóch actief in Australië

    General Motors blijft tóch actief in Australië

    22
    • 20 augustus 2020
  • Nieuws
    Meeste Holden-dealers sluiten deal met GM

    Meeste Holden-dealers sluiten deal met...

    7
    • 1 juli 2020
  • Nieuws
    Australische senator: “Geef ons Holden voor 1 dollar”

    Australische senator: “Geef ons Holden...

    30
    • 18 mei 2020
  • Nieuws
    GM's doek valt voor Australische Holden

    GM's doek valt voor Australische Holden

    31
    • 17 februari 2020
  • Nieuws
    De Tweeling: GM's J-body. Opel Ascona, Buick Skyhawk, Cadillac Cimarron, enzovoorts

    De Tweeling: GM's J-body. Opel Ascona,...

    37
    • 17 november 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Pulsar/Cherry - Alfa Romeo Arna - Holden Astra

    De Tweeling: Nissan Pulsar/Cherry - Alfa...

    32
    • 8 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vauxhall VXR8/Holden HSV Clubsport R8 – In het Wild

    Vauxhall VXR8/Holden HSV Clubsport R8 –...

    13
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    General Motors blijft tóch actief in Australië

    General Motors blijft tóch actief in Australië

    22
    • 20 augustus 2020
  • Nieuws
    Meeste Holden-dealers sluiten deal met GM

    Meeste Holden-dealers sluiten deal met...

    7
    • 1 juli 2020
  • Nieuws
    Australische senator: “Geef ons Holden voor 1 dollar”

    Australische senator: “Geef ons Holden...

    30
    • 18 mei 2020
  • Nieuws
    GM's doek valt voor Australische Holden

    GM's doek valt voor Australische Holden

    31
    • 17 februari 2020
  • Nieuws
    De Tweeling: GM's J-body. Opel Ascona, Buick Skyhawk, Cadillac Cimarron, enzovoorts

    De Tweeling: GM's J-body. Opel Ascona,...

    37
    • 17 november 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Pulsar/Cherry - Alfa Romeo Arna - Holden Astra

    De Tweeling: Nissan Pulsar/Cherry - Alfa...

    32
    • 8 september 2019

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden