AutoWeek Top 50: Volvo XC90
De SUV die wél (enigszins) werd geaccepteerd
Volvo was tot de komst van de XC90 toch vooral het merk van de brave sedans en nette stationwagons, maar de Zweden lieten met de forse SUV zien dat ze wel degelijk openstonden voor de veranderende wensen van het koperspubliek. Dit soort auto's was en is vooral in de VS niet aan te slepen en daar deed Volvo dan ook direct goede zaken met de XC90, die voortvloeide uit de Adventure concept-car uit 2011 (laatste twee foto's).
Omdat je aan de andere kant van de grote plas niet serieus wordt genomen zonder V8, liet Volvo zo'n blok bij gebrek aan eigen fabrikaat bouwen bij Yamaha. Deze 4,4 liter metende en 315 pk sterke achtpitter was overigens niet vanaf het begin leverbaar, Volvo trapte af met de bekende 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van 201 pk en een 272 pk sterke 2,9-liter zespitter met dubbele turbo (de T6). Je had ook nog een 3,2-liter zes-in-lijn en voor de Europese kilometervreters had Volvo ook diesels beschikbaar.
In vergelijking met veel concurrenten had de XC90 veel minder last van het toch wat 'foute' imago van de grote SUV, die hier zeker in de beginjaren van deze carrosserievorm - zo rond de eeuwwisseling - werd gezien als lomp, asociaal en milieuvervuilend. Maar als je dan toch een SUV wilde rijden, kon je beter een Volvo XC90 nemen, dan wist je zeker dat je zo min mogelijk mensen voor het hoofd stootte.
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe XC90 maar de eerste generatie - die in 2007 werd gefacelift - wordt nog altijd gebouwd in China, waar de SUV door het leven gaat als 'Classic'.
Wat vind jij van de Volvo XC90? Geef je mening hieronder en stem via de poll!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC90 2.5 T Kinetic | 7 persoons | LPG | Trekhaak | Nap
- 2005
- 339.442 km

Volvo XC90 T8 AWD Recharge Ultra Dark Vol! | Luchtvering | Bowers & Wilkins | 455pk | Alcantara hemel | 360° Camera | Head-Up Display | Lederen zonnekleppen en handgrepen | Adaptieve Cruise Control | Stoelverwarming voor+achter | Stuurwielverwarming | 22 Inch | Schuifdak | Full LED Meesturende koplampen | Pilot Assist | BLIS Dode Hoek Detectie | Elektrische voorstoelen geheugen | Nordico Microtech Cardamom bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | Lederen dashboard | Gelamineerde/geluidwerende zijruiten | Google Infotainment | Keyless Drive | Parkeersensoren voor en achter | Privacy Glass | Elektrisch bedienbare achterklep | Geïntegreerd kinderzitje achterin | Geïntegreerde zongordijnen achterportieren | 7-Persoons | 4-Zone Climate Control | Verlichte instaplijsten | 4-Spaaks Sportstuurwiel | Draadloos telefoon opladen | DAB Radio | Apple Carplay/Android Auto | Alarm Klasse III | Volvo On Call met mobiele App functie | Mulberry Red Metallic |
- 2025
- 400 km

Volvo XC90 T8 455PK AWD Ultra Dark | Luchtvering | Bowers&Wilkins | Massage
- 2024
- 40.717 km
Lees ook

Op deze ultrabrute Volvo XC90 zagen we elandlogo voor ‘t eerst, maar steigeren deed hij nog niet

Hoe een gebruikte Tesla-motor een Volvo XC90 een tweede, elektrisch leven geeft

Volvo XC90 is vier miljoenste auto op inmiddels 11 jaar oud platform

Volvo gaat vermoedelijk nieuwe XC90 bouwen vanaf 2030
