In het wild: Citroën BX Sport
Wat is het? De opvolger van de GS in zilvergrijs trainingspak. Deze BX Sport zal bij de oudere lezers mooie herinneringen oproepen aan een (met Polaroid betaald) rood exemplaar met buffellederen bekleding, die in de avondschemering boven op een vuilnisbelt stond. We bedoelen natuurlijk de legendarische scene uit de eerste Flodder-film uit 1986 (zie video onder het artikel). De Flodder-BX had dubbele ronde koplampen, dit Franse exemplaar - dat op het punt staat afgesleept te worden - heeft de normale rechthoekige kijkers. Onder de kap huist een 1,9-liter viercilinder achtklepper met 126 pk en dubbele carburateurs, waarmee het tot de komst van de GTi de sterkste BX was.
Hoe bijzonder is-ie? Met de wetenschap dat er slechts 7.500 BX Sports zijn gebouwd en je mag aannemen dat het merendeel daarvan niet meer in leven is, kun je het gerust een bijzondere verschijning noemen.
Hoe staat-ie erbij? Hij ziet er erg netjes uit, we zien nergens deukjes, krassen of roest - al is dat laatste niet zo vreemd aangezien de helft van de carrosserie van kunststof is. Wel zit er een iets te grote kier tussen achterbumper en zijpaneel maar dat lijkt ons geen onoverkomelijke reparatie.
Hoeveel zijn er nog? Inclusief dit mooie Franse exemplaar rijden er in Nederland nog 1.153 BX'en rond. Ze worden zo langzamerhand zeldzaam, tijd dus om eens uit te gaan kijken naar een leuke nieuwe occasion voor jezelf nu ze nog goed betaalbaar zijn.
Wat is-ie waard? Je koopt nu nog een BX voor zeer vriendelijke prijzen, die liggen tussen de 750 euro voor een opknapper tot 4.000 euro voor een toppertje. Klassieker in de dop!
Waardering: Optisch is deze Franse BX Sport een plaatje maar we weten natuurlijk niet wat de reden van het afslepen is. Hopelijk valt de schade mee voor de eigenaar. Van ons krijgt-ie een welverdiende 8.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen