Toyota onthult TNGA: nieuw wereldplatform

Toyota TNGA
Toyota heeft het doek getrokken van z'n TNGA-platform: een technische troef die we in de toekomst onder veel nieuwe auto's terug gaan zien.

Toyota's New Global Architecture (TNGA) bestaat onder andere uit een nieuw variabel platform dat volgens de Japanners een hoop zaken beter gaat doen. Tegen 2020 moet de helft van alle Toyota's op het nieuwe platform rondgaan. De auto's moeten beter presteren, er beter uit gaan zien en dat allemaal tegen lagere (ontwikkelings-)kosten. Momenteel heeft Toyota wereldwijd om en nabij de 100 volledige platformen en sub-platformen in gebruik.

TNGA bestaat uit een hele rits lichtere onderdelen en kan zowel voor voorwiel- als achterwielaandrijvers worden gebruikt. Ook nieuwe motorenfamilies maken deel uit van TNGA. Volgens Toyota krijgen auto's met het TNGA-platform het laagste zwaartepunt van hun segment mee en bovendien zullen ze tussen de 30 en 65 procent stijver zijn dan de huidige modellen, iets dat voor zowel betere rijeigenschappen als botsveiligheid zorgt.

De motoren en transmissies die hand in hand met TNGA gaan, moeten gemiddeld 15 procent krachtiger zijn dan wat we momenteel van Toyota kennen en bovendien komt het gemiddeld verbruik zo'n 25 procent lager te liggen. Ook hybrides horen bij het pakket. Deze aandrijflijnen gaan er wat verbruik betreft 15 procent op vooruit ten opzichte van de exemplaren die we nu kennen.

Volgens Toyota is TNGA geschikt voor 'zowel compacte auto's als MPV's'. Zichtbare overeenkomsten zullen zaken als de pedalen, de versnellingspook, het multimediascherm en het stuurwiel zijn. Vanbuiten zullen alleen de zijspiegels de afkomst van de auto's weggeven, aldus Toyota.

De eerste TNGA-Toyota wordt een 'voorwielaangedreven model'. De volgende Prius profiteert er zeker van.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.