Pocket rocket: Suzuki Alto Turbo RS
Het is erg jammer dat de nieuwe Alto niet naar Europa komt, zeker nu Suzuki er een Turbo RS-versie van heeft gebouwd. Eind december was het nog een studiemodel, inmiddels is het kleintje met minimale uiterlijke aanpassingen doorgegroeid naar productiemodel.
Onder de kap van dit opgefokte Altootje ligt een 660 cc metende driecilinder met variabele kleptiming, die er dankzij turbokracht 64 pk'tjes (bij 6.000 tpm) uit perst, het maximaal toegestane aantal voor een Japanse kei-car. Het koppel bedraagt 98 Nm en op een liter benzine komt de Alto ruim 25 kilometer ver - mits je het een beetje kalm aan doet.
Via een ook manueel te bedienen vijftrapsautomaat worden de krachten naar de voorwielen geleid, tegen bijbetaling is vierwielaandrijving leverbaar. Om al het pk-geweld een beetje te kunnen beteugelen, monteert Suzuki een sportonderstel en grotere remmen. Wat de Alto Turbo RS op de 0-100-sprint doet en wat de topsnelheid is, vermeldt de fabrikant niet.