Gereden: Volvo S60 en V60 Polestar

Volvo Polestar V60 en S60
Slechts 750 exemplaren worden er van Polestars eerste productie-Volvo gemaakt, en Nederland mag zich bij de 7 gelukkige landen tellen. We hebben onze eerste kilometers gemaakt.

Volvo Nederland heeft geen enkele moeite om de 50 Nederlandse exemplaren te slijten, ondanks de erg stevige prijs van € 96.500 (S60) en € 99.500 (V60). In Zweden mogen we alvast uitgebreid proeven van het blauwe geweld. Al de beschikbare testmodellen zijn namelijk uitgerust met de typische Polestarblauwe kleur (Rebel Blue).

De S en V60 zijn ook leverbaar in het grijs, wit en zwart, maar dan zie je het verschil met een reguliere S/V60 nauwelijks. Uiterlijke wijzigingen zijn dan ook beperkt: twee zijlipjes vooraan, een spoilertje achteraan en dikke 20-inch wielen. Het kan eenieders getunede Volvo zijn. Maar daar schuilt de kracht ook in, want onderhuids zijn er heel wat meer aanpassingen.

Het standaard T6-blok (zescilinder in lijn) krijgt een nieuwe twin-scroll Borg Warner turbo met een aangepaste intercooler en een herprogrammatie. Het resultaat is 350 pk en 500 Nm op de vier wielen. Flink wat meer dan de 304 pk en 440 Nm van de standaard motor.

Maar daar blijft het niet bij, want het indrukwekkendste verschil zit hem in het chassis. Die is van voor tot achter onder handen genomen om de S/V60 een stuk sportiever en baanvaster te maken. Wijzigingen bestaan uit 80% stijvere veren met Öhlins schokdempers en Michelin Pilot Super Sport banden. Ook remmenspecialist Brembo doet zijn duit in het zakje.

Dit hele pakket samen zorgt voor een Volvo die compleet anders rijdt dan je zou verwachten van een Volvo. De wegligging is ronduit subliem en zeker niet oncomfortabel, de motor pakt goed op in lage toeren en trekt gestaag door naar de begrenzer en de krachten van de vierwielaandrijving zijn meer naar de achterwielen verschoven: dikke fun!

Minder goed is het stuur- en remgevoel. Hoewel de besturing een stuk scherper is gemaakt, mis je toch heel wat feedback. Hetzelfde gebeurt met de remmen. Die presteren meer dan prima, maar het pedaalgevoel ontbreekt. Al bij al is de Volvo S/V60 Polestar een indrukwekkende auto die door een bedrijfje van slechts 35 werknemers in elkaar is geknutseld.

Lees het volledige verslag in AutoWeek nummer 18, die vanaf woensdag 30 april in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.