Cadillac ELR niet populair bij Amerikaanse dealers

Cadillac ELR
Cadillac ELRCadillac ELRCadillac ELRCadillac ELRCadillac ELRCadillac ELRCadillac ELR

De Verenigde Staten telt 940 Cadillac-dealers, en bijna de helft van hen zegt geen interesse te hebben om de elektrische ELR in de showroom te parkeren.

De Cadillac ELR is, wat oneerbiedig gezegd, een rijk uitgeruste Chevrolet Volt Coupé met een verbazingwekkend hoog prijskaartje. Wie zichzelf wel ziet rondrijden in een ELR moet hiervoor minimaal 76.000 dollar bij de dealer achterlaten. Ter vergelijking: een Escalade van de laatste generatie mag mee vanaf 70.570 euro en de CTS-V Coupé met 556 pk, weliswaar een ouder model en iets dorstiger, heeft een vanafprijs van 64.900 dollar. Tesla's Model S, met 85 kWh-pakket, verlaat voor 75.070 dollar de Amerikaanse showrooms.

Van de 940 Cadillac-dealers in de Verenigde Staten zeggen er 410 geen interesse te hebben in de ELR. Als een dealer besluit het model te gaan verkopen, moeten er laadpalen en speciaal gereedschap worden aangeschaft. Bovendien zou het personeel een speciale training moeten krijgen om de auto's te kunnen onderhouden. De kosten daarvan kunnen oplopen tot zo'n 15.000 dollar, omgerekend bijna 11.000 euro.

Jim Vurpillat, hoofd van Cadillacs marketingafdeling, verwacht dat het merendeel van de ELR's in Californië, Dallas, Miami en New York een koper zal vinden. "Als dealers in meer afgelegen gebieden er jaarlijks slechts één of twee van verwachten te verkopen, zullen ze het de investering niet waard vinden," besluit Vurpillat.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.