VriMiBolide: Mitsubishi Evo FQ-400

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution X FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution X FQ 400Mitsubishi Lancer Evolution X FQ 400
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Mitsubishi Lancer Evo FQ-400!

Dat is de naam in het kort, want de eerste Mitsubishi met de naam FQ-400 heette voluit Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400. De auto was een project van Mitsubishi's Engelse ontwikkelingsafdeling en werd ook uitsluitend op het Britse eiland geleverd in een oplage van slechts 100 exemplaren. Het tot dan toe snelste model, de FQ-360, was al bepaald geen stakker, maar de FQ-400 werd ineens de snelste productiesedan ter wereld.

Dankzij modificaties van Rampage Tuning leverde de net-geen-2,0-liter viercilinder 411 pk, een verbijsterende 203 pk per liter. Ter vergelijking: de nieuwe Mercedes A45 AMG komt met dezelfde cilinderinhoud 360 pk, maar deze Jap ging daar 8 jaar geleden dus al ruimschoots overheen. Het gaf de Lancer vleugels: de 0-100 sprint was in amper 3,5 seconden achter de rug en de auto gooide pas boven de 280 km/h de handdoek in de ring. In die jaren waren er bijzonder weinig auto's die hem dat nadeden. Weliswaar werd de Lancer op de sprint geholpen door de permanente vierwielaandrijving, maar zelfs met die wetenschap moet een Carrera GT-bestuurder toch een behoorlijk nare dag heeft als een donkergrijs C-segmentertje sneller weg is bij het stoplicht. Ook het bochtenwerk was wel aan de Lancer besteed: een relatief laag gewicht, vierwielaandrijving en jarenlange ervaring in de rallysport zorgden voor een grenzeloze hoeveelheid grip. De letters 'FQ' staan volgens de overlevering niet voor niets voor 'F***ing Quick'…

Na VIII komt IX, en ook van de negende generatie Lancer Evolution kamen allerlei snelle MR- en/of FQ-uitvoeringen. Een 400 zat er echter niet meer bij. Daar kwam in 2009 verandering in toen – wederom uitsluitend in Engeland – een Evo X met die naam verscheen. Weliswaar was deze iets minder belachelijk snel dan zijn illustere voorganger, maar 410 pk en een sprintje naar de honderd in 3,8 seconden is nog steeds niets om je voor te schamen.

Zowel in verschijningsvorm VIII als X bood een FQ-400 veel waar voor je geld. De eerste mocht in Engeland voor 46.999 pond de deur uit, terwijl in 2009 voor de X 49.999 moest worden afgetikt. Veel geld voor een compacte sedan, maar weinig geld voor een auto die zo onaards snel is. Volgens Mitsubishi had de kwaliteit van de auto niet te lijden onder al het geweld: FQ-400-kopers kregen gewoon drie jaar garantie!

Dat de FQ-400 echt een klasse apart was bewijst deze beroemde Top Gear-video, waarin een coureur in een Lamborghini Murcielago de Lancer niet van zich af kan schudden:

Video

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.