VriMiBolide: Kia Elan

Kia Elan
Kia ElanKia ElanKia ElanKia ElanKia ElanKia Elan
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. En nee, het is geen Lotus, het is de Kia Elan.

We schrijven het in bijna iedere test van een Koreaanse auto: Kia en Hyundai hebben de laatste jaren ongelofelijk grote stappen gemaakt. Zelfs op het gebied van sportieve modellen proberen ze het tegenwoordig. Zo kennen we bijvoorbeeld de Hyundai Genesis, een dikke coupé met achterwielaandrijving. De onlangs geïntroduceerde Kia Pro'ceed en Hyundai i30 driedeurs zien er bovendien behoorlijk vlot uit. Zo'n sportief model is goed voor je imago, iets wat Kia zich in de jaren '90 ook al realiseerde.

Het merk verkocht in die tijd modellen als de Pride en de Sephia, niet bepaald imagoboosters. De roep om iets meer aansprekends werd snel groter bij het merk. De Mazda MX-5 verkocht toen als warme broodjes, en om een concurrent voor die auto op de markt te kunnen zetten gingen de Koreanen in gesprek met het Engelse Lotus. Dat gesprek kreeg een onverwachte wending: ze kregen de rechten om de toenmalige Elan in licentie te bouwen.

Die Elan was een bijzonder geval. Geheel tegen de gebruiken bij Lotus in was het een voorwielaandrijver. Kia ging enthousiast met de Elan aan het werk en presenteerde in 1995 het resultaat: de KMS-II (foto 7). Dat studiemodel verschilde duidelijk van het origineel en zag er een stuk moderner uit. De productieversie viel dan ook een beetje tegen: de Kia Elan was een exacte kopie van de Lotus. Alleen het logo en de achterlichten onderscheidden 'm van het origineel. Onderhuids was er meer werk verzet: Kia monteerde niet het Isuzu-1.6-je dat Lotus gebruikte, maar gebruikte een 1,8-literblok uit de Sephia. In de Elan was die goed voor 151 pk, wat zorgde voor een sprintje naar de 100 in 8,7 seconden.

Kia's tweezitter kwam in 1996 in Zuid-Korea op de markt. De auto bleek toch niet onderscheidend genoeg, want hij werd maar mondjesmaat verkocht. De zoveelste tegenvaller voor Kia, dat in 1997 failliet werd verklaard. Na de overname door Hyundai in 1998 werd de productie van de Elan nog even voortgezet, maar ook dat werd geen succes. In totaal werden er minder dan 1.000 exemplaren gebouwd, waarvan er inmiddels ook een paar in Europa zijn.

Aan dit spetterende filmpje zal het zeker niet gelegen hebben:

Video

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.