VriMiBolide: Peugeot 205 Turbo 16
Als er in de jaren tachtig van de vorige eeuw één compact hatchbackje tot de verbeelding sprak dan was het de Peugeot 205 GTI, zeker die met 1.9-motor. Maar zelfs die had een overtreffende trap: de 205 Turbo 16. Dit was in 1984 het homologatiemodel voor de rallyauto waarmee Peugeot door de jaren heen enorme successen boekte in het wereldkampioenschap Groep B en de Parijs-Dakar-rally, met achter het stuur onder andere met Ari Vatanen en Juha Kankkunen. Het homologatiemodel, waarvan er 200 zijn gebouwd (volgens Peugeot maar er gaan geruchten dat dit aantal nooit is gehaald) was net als de rallyauto voorzien van een dwars achterin geplaatste viercilinder 1,8-litermotor met Garrett-turbo. In de straatauto goed voor 200 pk en 255 Nm. Het vermogen werd via een handgeschakelde vijfbak naar de vier wielen geleid. In de Groep B-auto werd het vermogen opgeschroefd naar zo'n 450 pk.
De 205 Turbo 16 deed 0-100 km/h in iets meer dan zes seconden en haalde een top van 210 km/h. Bijzonder aan de 1.145 kilo wegende Turbo 16, waarbij het getal staat voor het aantal kleppen van de viercilinder, was dat de achterkant volledig omhoog kon scharnieren zodat je makkelijker bij de motor kon. Ook onderscheidde de bij Heiliez gebouwde Turbo 16 zich van de GTI door z'n wildere uiterlijk, waaronder uitgebouwde wielkasten en extra luchtinlaat in de 'motorkap'. De rallysuccessen van de 205 werden voortgezet met de 405, waarvan ook een T16 is gebouwd.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen