AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Feestje: Aston Martin Cygnet in productie
75
Een nieuwe Aston Martin is natuurlijk altijd reden voor een feestje, zelfs als het om de Cygnet gaat. Aston Martin verklapt de details van de compacte stadsauto, al zijn die weinig verrassend te noemen. Wel zijn er twee speciale launch editions genaamd Black en White.
Goed, onderhuids is het natuurlijk gewoon een Toyota iQ, maar toch is Aston Martin trots op de jongste telg in de familie. Zo trots zelfs dat er twee speciale edities worden gevoerd om de start van de productie te vieren. Die begintin april in de fabriek in Gaydon.
De Launch Edition White is gehuld in Snow White lak en heeft White Diamond lichtmetalen velgen. Het Aston Martin logo is eveneens in het wit gespoten. Binnenin zijn er met wit leder en alcantara beklede stoelen en diverse licht chromen accenten te vinden. Compleet tegenovergesteld is de Launch Edition Black die, hoe kan het ook anders, in een speciale zwarte lak is gespoten, Magic Black noemt Aston Martin het. Uiteraard zijn de stoelen ook hier overtrokken met leder, natuurlijk in het zwart en ook hier vinden we chromen accenten, maar dan donkerder. De twee speciale edities worden in een beperkte oplage geproduceerd.
Omdat het wel om een Aston Martin gaat wordt de Cygnet altijd voorzien van een de nodige luxe. Zo zijn keyless entry, elektrisch inklapbare spiegels, regen- en lichtsensoren en, jawel, parkeersensoren altijd standaard aanwezig. Uiteraard is de Cygnet verder geheel aan te passen aan de wensen van de klant.
Motorisch is de kleine Aston helaas wat minder indrukwekkend dan z'n stalgenoten. Hij moet het doen met een 1,3-liter viercilinder die 98 briesende paarden op de voorwielen loslaat. Hij sprint er in 11,8 seconden mee naar de 100, haalt 170 kilometer per uur en verbruikt 5,0 liter per 100 kilometer, waarmee de CO2-uitstoot uitstoot op 116 gram per kilometer komt. Eventueel is er naast de handgeschakelde zesbak ook een CVT automaat, waarmee de Cygnet 0,2 seconden sneller accelereert, maar wel iets meer verbruikt: 5,2 liter per 100 kilometer met een CO2-uitstoot van 120 gram tot gevolg. Theoretisch gezien zou je dus een Aston Martin met automaat kunnen leasen tegen 20% bijtelling, ware het niet dat je de Cygnet alleen kunt aanschaffen als je een "echte" Aston in bezit hebt.
De Launch Edition White is gehuld in Snow White lak en heeft White Diamond lichtmetalen velgen. Het Aston Martin logo is eveneens in het wit gespoten. Binnenin zijn er met wit leder en alcantara beklede stoelen en diverse licht chromen accenten te vinden. Compleet tegenovergesteld is de Launch Edition Black die, hoe kan het ook anders, in een speciale zwarte lak is gespoten, Magic Black noemt Aston Martin het. Uiteraard zijn de stoelen ook hier overtrokken met leder, natuurlijk in het zwart en ook hier vinden we chromen accenten, maar dan donkerder. De twee speciale edities worden in een beperkte oplage geproduceerd.
Omdat het wel om een Aston Martin gaat wordt de Cygnet altijd voorzien van een de nodige luxe. Zo zijn keyless entry, elektrisch inklapbare spiegels, regen- en lichtsensoren en, jawel, parkeersensoren altijd standaard aanwezig. Uiteraard is de Cygnet verder geheel aan te passen aan de wensen van de klant.
Motorisch is de kleine Aston helaas wat minder indrukwekkend dan z'n stalgenoten. Hij moet het doen met een 1,3-liter viercilinder die 98 briesende paarden op de voorwielen loslaat. Hij sprint er in 11,8 seconden mee naar de 100, haalt 170 kilometer per uur en verbruikt 5,0 liter per 100 kilometer, waarmee de CO2-uitstoot uitstoot op 116 gram per kilometer komt. Eventueel is er naast de handgeschakelde zesbak ook een CVT automaat, waarmee de Cygnet 0,2 seconden sneller accelereert, maar wel iets meer verbruikt: 5,2 liter per 100 kilometer met een CO2-uitstoot van 120 gram tot gevolg. Theoretisch gezien zou je dus een Aston Martin met automaat kunnen leasen tegen 20% bijtelling, ware het niet dat je de Cygnet alleen kunt aanschaffen als je een "echte" Aston in bezit hebt.