Peugeot 3008
Peugeot 3008 generaties
Peugeot 3008
Sinds zijn debuut in 2009 is de Peugeot 3008 uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het SUV-segment. Met zijn moderne technologie, opvallende design en brede keuze aan aandrijflijnen weet de 3008 een breed publiek aan te spreken, van gezinnen tot zakelijke rijders. De 3008 is nauw verwant aan de ruimere 5008. In drie generaties heeft het model zich aangepast aan de wensen van de tijd, met als nieuwste troef de volledig elektrische e-3008.
Peugeot 3008 T84 (2009-2006)
De eerste generatie Peugeot 3008 (T84) combineert de eigenschappen van een SUV en een MPV. Opvallend zijn de ruime zitpositie, het ergonomische interieur en handige details als een head-up display en gedeelde achterklep. Het dashboard ziet er luxe uit en omgeeft de bestuurder als een cockpit. De bagageruimte meet 432 tot 512 liter, al is dit bij de hybride versie wat minder. Zijn praktische karakter maakt de Peugeot 3008 een geliefde gezinsauto.
Onderweg valt het comfort op: het onderstel filtert oneffenheden goed weg en Dynamic Rolling Control beperkt het overhellen in bochten. Er is keuze uit onder meer de 1.6 THP, de 2.0 HDiF en de innovatieve Hybrid4 – de eerste hybride met dieselmotor in zijn klasse. Vooral de Hybrid4 scoort met zijn lage uitstoot, al gaat dit soms ten koste van het trekvermogen en comfort door de gerobotiseerde transmissie. Voor automobilisten die een functionele én comfortabele MPV zoeken is deze 3008 een interessante optie, mede dankzij de innovatieve accenten en ruime inzetbaarheid.
Peugeot 3008 P84 (2016-2023)
Met de tweede generatie Peugeot 3008 (P84) zet Peugeot een duidelijke stap richting een moderne, uitgesproken SUV. De 3008 onderscheidt zich met de kenmerkende i-Cockpit: een compact stuur en digitaal instrumentarium geven het interieur een eigen karakter. Het dashboard is fraai afgewerkt met zachte stoffen, alcantara en aluminium en zorgt voor een premiumgevoel. Wat betreft ruimte blijft de 3008 praktisch: de bagageruimte loopt uiteen van 520 tot 1.482 liter. AGR-stoelen met verstelbare functies bieden extra comfort, ideaal voor langere ritten.
Technologisch voldoet de 3008 aan de verwachtingen, met standaard een digitaal instrumentarium en systemen als Active Safety Brake en Lane Departure Warning. Wie meer luxe zoekt, kan kiezen voor opties als adaptieve cruise control of Night Vision. Het infotainmentsysteem werkt soms wat traag en niet alle functies zijn even noodzakelijk. Onder de motorkap is er keuze voor elk type rijder: van de zuinige 1.2 PureTech-driecilinder tot de krachtige 1.6 PureTech-viercilinder en plug-in hybrides tot wel 300 pk. Sinds 2023 is er bovendien een mild hybride. De rijervaring wordt overwegend als comfortabel omschreven, al levert het veercomfort bij grotere velgen op slecht wegdek iets in.
Peugeot 3008 P61 (2023-nu)
Met de derde generatie Peugeot 3008 (P61) speelt Peugeot in op de groeiende vraag naar moderne, veelzijdige en vooral elektrische auto’s. De volledig elektrische e-3008 staat op een nieuw platform en haalt in het basismodel tot 525 kilometer op een volle accu van 73 kWh. In 2025 volgt een versie met grotere accu van 98 kWh, goed voor 700 kilometer theoretisch rijbereik. Nieuw is ook de vierwielaangedreven Dual Motor-variant met 325 pk, die extra grip en kracht levert, vooral in bochten.
Qua uitstraling onderscheidt deze 3008 zich met een sportieve daklijn, i-Cockpit en verticale LED-verlichting. Het interieur is sfeervol, met hoogwaardige materialen en een gebogen digitaal scherm dat gebruik en entertainment overzichtelijk samenbrengt.
De nieuwe 3008 is praktisch, met onder meer keyless entry en climate control met twee zones. Luxevoorzieningen als stoelverwarming en navigatie zijn optioneel. Elektrische versies missen een frunk, wat voor sommige gebruikers jammer is, en de ruimte op de achterbank valt wat tegen – met name voor langere mensen, waardoor de auto minder geschikt is voor grote gezinnen.
- comfort8,8
- prestaties8,0
- betrouwbaarheid8,5
- kosten7,8
Uitgelichte tests
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 GT
- 2021
- 40.153 km

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 GT Automaat| Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief met Stop&Go
- 2025
- 3.022 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Avantage - CAMERA - CARPLAY - FULL LED - AUTOMAAT -
- 2021
- 38.998 km
Meer over de Peugeot 3008

Peugeot 3008 GT HYbrid4 300 (2023)
Allereerst zal het wellicht opvallen dat ik, zo goed als, enkel de sportiefste Peugeots (uit...

Peugeot e-3008 GT 73kWh 210 (2024)
Geachte lezers, hierbij onze review van bijna 1 jaar en 10114 km, vanaf 13 augustus 2024,...
Nieuw! De leaseauto die met je meebeweegt
Wat zou het fijn zijn als je op alle veranderingen voorbereid kunt zijn. Met Private FlexLease...
Launchtijd: eerste prijzen Peugeot e-3008 en e-5008 Dual Motor
De e-3008 en e-5008 Dual Motor hebben nu een Nederlands prijskaartje, zij het alleen voor...
Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
De Tesla Model 3, Dacia Bigster, Kia EV3 en een hele reeks andere belangrijke auto's zijn...
Uitgelichte gebruikerreviews
Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen meer vermogen en vierwielaandrijving
Peugeot voegt krachtigere vierwielaangedreven versies toe aan het aanbod van de e-3008 en...

Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid4 300 (2022)
Na verschillende proefritten in diverse autos in deze klasse was mijn keuze snel gemaakt....
SUV of stationwagon: Peugeot 3008 SUV versus 508 SW
Stel je wilt een gebruikte Peugeot 3008, de tweede, de echte SUV. Moet je dan ook niet naar...
Peugeot 3008 Style 1.6 VTi (2012)
Na 3 jaar in een 308 1.6HDI uit 2015 waar ik meer dan tevreden mee was, zag ik deze 3008 bij...
Peugeot 3008 Active 1.6 THP (2013)
De auto vertoonde in het begin wat stotterende bewegingen. Bij langzaam doortrekken hield...
Daarom lijken de Renault Scenic en Peugeot e-3008 zo op elkaar
De twee auto’s hebben dezelfde ontwerper, maar zijn concurrenten. We zochten deze Gilles Vidal...

Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 (2020)
1 jaar heb ik mogen rijden in de Peugeot 3008 1.2 driepitter. Behoorlijk comfortabele kilometers...

Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 Grip Control (2019)
Eind juni 2023 heb ik afscheid genomen van mijn zeer fijne Renault Clio Estate LPG voor een...
Elektrische Peugeot e-3008 en e-5008: tijdelijk flink vol voor weinig extra
De Peugeot e-3008 en e-5008 zijn er tijdelijk als Allure Avantage. De Allure Avantage is nauwelijks...
Hoe tevreden ben jij over je auto?
Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.
Peugeot e-3008 goedkoper en nu ook met 700 kilometer bereik
De elektrische Peugeot e-3008 met 73 kWh wordt ruim €2.500 goedkoper en vanaf nu is de SUV...

Peugeot 3008 GT 1.2 Hybrid 136 (2024)
De 3008 GT Hybride is nu 2 weken in mijn bezit en de eerste 1000km staat op de teller. Wat...
Uitgelichte gebruikerreviews
Peugeot 3008 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2021)
Recent heb ik een review geschreven over mijn nieuwe auto, een Renault Arkana, Alpine Esprit...
Peugeot 3008 nu ook als plug-in hybride met 195 pk
De Peugeot 3008 was er als elektrische e-3008 én als mild-hyride, maar is er nu ook als plug-in...
Heb jij je private lease-auto al gespot?
Bekijk alle aanbieders met alle actuele aanbiedingen in de grootste onafhankelijke vergelijker...
Dit zijn handige gezins-SUV's voor €15.000
De SUV is ook op de occasionmarkt zeer populair. We zoeken daarom drie gebruikte SUV's voor...
Peugeot e-5008: elektrische SUV komt al snel
Peugeot trekt al snel het doek van de nieuwe e-5008. De elektrische Peugeot e-5008 wordt de...
Bij de eerste Peugeot 3008 zat de schoonheid vanbinnen
De nieuwe Peugeot 3008 leunt met zijn uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar daarmee zou...
Back to Basics: dit zit er (niet) op de basisversie van de nieuwe Peugeot 3008
Zes kleuren, helemaal voor niets. Het kan bij de basisversie van de nieuwe Peugeot 3008, die...
Nieuwe (elektrische) Peugeot 3008: nu ook als sportieve GT
AutoWeek heeft meer prijzen van de nieuwe Peugeot 3008. Zowel van de mild-hybride variant...
Nieuwe Peugeot 3008 kost minstens €41.640
De gloednieuwe Peugeot 3008 en de elektrische Peugeot e-3008 hebben hun Nederlandse prijskaartjes...
Designreview Peugeot e-3008: 'Minder typisch Peugeot dan 408 maar dat komt door elektrificatie'
De Peugeot e-3008 komt eraan en die SUV oogt zelfs als productiemodel bijna als een conceptcar....

Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2020)
Inmiddels 100.000 km op de teller dus voldoende ervaring om een review te schrijven. Mijn...
Dit is waarom de nieuwe Peugeot 3008 geen ‘coupé’ heet
De nieuwe Peugeot 3008 heeft een aflopende daklijn, maar heet toch doelbewust geen 'coupe...
Nieuwe Peugeot e-3008: tot 700 kilometer elektrisch!
Dit is de nieuwe, volledig elektrische Peugeot e-3008, met tot 700 kilometer actieradius!
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (2022)
Helaas moest ik van de leasemaatschappij mijn Renault Kadjar inleveren. We kunnen bij de...
Peugeot e-3008 te vroeg online verschenen - UPDATE
De gloednieuwe en volledig elektrische Peugeot e-3008 is nu al in volle glorie te bewonderen....
Peugeot e-3008 bijna klaar voor onthulling
De gloednieuwe Peugeot e-3008 wordt bijna aan de wereld getoond. Op 12 september is het zover....
Nieuwe elektrische Peugeot e-3008 breekt met 3008
De nieuwe Peugeot e-3008 wordt een heel andersoortig model dan de huidige 3008. Hij wordt...
Peugeot 3008 en 5008 met mild-hybride motoren: alle prijzen
AutoWeek heeft de prijzen van de Peugeot 3008 en 5008 met mild-hybride benzinemotoren.
Elektrische Peugeot e-3008: 700 kilometer bereik en klaar voor debuut
Peugeot geeft de eerste beelden vrij van het exterieur van de elektrische Peugeot e-3008....
Praktijkverbruik Peugeot 3008 SUV: verbruik bijgehouden door gebruikers
Er komt nieuwe motortechniek aan voor de Peugeot 3008. Hoe zuinig is de SUV met de motoren...
Nieuwe Peugeot e-3008 toont interieur
In september maken we kennis met de gloednieuwe Peugeot e-3008. Die enkel nog elektrisch leverbare...
Nieuwe elektrische Peugeot e-3008 komt in september
De nieuwe en altijd elektrische opvolger van de Peugeot 3008 wordt in september gepresenteerd....
Peugeot 3008 1.6 VTi - Op de rollenbank
We hadden nog niet eerder een Peugeot 3008 1.6 VTi op de rollenbank. Deze zou getuned zijn...
Autotests
Peugeot 3008 1.6 VTi - Op de rollenbank
We hadden nog niet eerder een Peugeot 3008 1.6 VTi op de rollenbank. Deze zou getuned zijn...
Gebruikersreviews

Peugeot 3008 GT HYbrid4 300 (2023)
Allereerst zal het wellicht opvallen dat ik, zo goed als, enkel de sportiefste Peugeots (uit...

Peugeot e-3008 GT 73kWh 210 (2024)
Geachte lezers, hierbij onze review van bijna 1 jaar en 10114 km, vanaf 13 augustus 2024,...

Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid4 300 (2022)
Na verschillende proefritten in diverse autos in deze klasse was mijn keuze snel gemaakt....
Peugeot 3008 Style 1.6 VTi (2012)
Na 3 jaar in een 308 1.6HDI uit 2015 waar ik meer dan tevreden mee was, zag ik deze 3008 bij...
Peugeot 3008 Active 1.6 THP (2013)
De auto vertoonde in het begin wat stotterende bewegingen. Bij langzaam doortrekken hield...

Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 (2020)
1 jaar heb ik mogen rijden in de Peugeot 3008 1.2 driepitter. Behoorlijk comfortabele kilometers...

Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 Grip Control (2019)
Eind juni 2023 heb ik afscheid genomen van mijn zeer fijne Renault Clio Estate LPG voor een...

Peugeot 3008 GT 1.2 Hybrid 136 (2024)
De 3008 GT Hybride is nu 2 weken in mijn bezit en de eerste 1000km staat op de teller. Wat...
Peugeot 3008 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2021)
Recent heb ik een review geschreven over mijn nieuwe auto, een Renault Arkana, Alpine Esprit...

Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2020)
Inmiddels 100.000 km op de teller dus voldoende ervaring om een review te schrijven. Mijn...
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (2022)
Helaas moest ik van de leasemaatschappij mijn Renault Kadjar inleveren. We kunnen bij de...
Laatste nieuws
Launchtijd: eerste prijzen Peugeot e-3008 en e-5008 Dual Motor
De e-3008 en e-5008 Dual Motor hebben nu een Nederlands prijskaartje, zij het alleen voor...
Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
De Tesla Model 3, Dacia Bigster, Kia EV3 en een hele reeks andere belangrijke auto's zijn...
Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen meer vermogen en vierwielaandrijving
Peugeot voegt krachtigere vierwielaangedreven versies toe aan het aanbod van de e-3008 en...
SUV of stationwagon: Peugeot 3008 SUV versus 508 SW
Stel je wilt een gebruikte Peugeot 3008, de tweede, de echte SUV. Moet je dan ook niet naar...
Daarom lijken de Renault Scenic en Peugeot e-3008 zo op elkaar
De twee auto’s hebben dezelfde ontwerper, maar zijn concurrenten. We zochten deze Gilles Vidal...
Elektrische Peugeot e-3008 en e-5008: tijdelijk flink vol voor weinig extra
De Peugeot e-3008 en e-5008 zijn er tijdelijk als Allure Avantage. De Allure Avantage is nauwelijks...
Peugeot e-3008 goedkoper en nu ook met 700 kilometer bereik
De elektrische Peugeot e-3008 met 73 kWh wordt ruim €2.500 goedkoper en vanaf nu is de SUV...
Peugeot 3008 nu ook als plug-in hybride met 195 pk
De Peugeot 3008 was er als elektrische e-3008 én als mild-hyride, maar is er nu ook als plug-in...
Dit zijn handige gezins-SUV's voor €15.000
De SUV is ook op de occasionmarkt zeer populair. We zoeken daarom drie gebruikte SUV's voor...
Peugeot e-5008: elektrische SUV komt al snel
Peugeot trekt al snel het doek van de nieuwe e-5008. De elektrische Peugeot e-5008 wordt de...
Bij de eerste Peugeot 3008 zat de schoonheid vanbinnen
De nieuwe Peugeot 3008 leunt met zijn uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar daarmee zou...
Back to Basics: dit zit er (niet) op de basisversie van de nieuwe Peugeot 3008
Zes kleuren, helemaal voor niets. Het kan bij de basisversie van de nieuwe Peugeot 3008, die...
Nieuwe (elektrische) Peugeot 3008: nu ook als sportieve GT
AutoWeek heeft meer prijzen van de nieuwe Peugeot 3008. Zowel van de mild-hybride variant...
Nieuwe Peugeot 3008 kost minstens €41.640
De gloednieuwe Peugeot 3008 en de elektrische Peugeot e-3008 hebben hun Nederlandse prijskaartjes...
Designreview Peugeot e-3008: 'Minder typisch Peugeot dan 408 maar dat komt door elektrificatie'
De Peugeot e-3008 komt eraan en die SUV oogt zelfs als productiemodel bijna als een conceptcar....
Dit is waarom de nieuwe Peugeot 3008 geen ‘coupé’ heet
De nieuwe Peugeot 3008 heeft een aflopende daklijn, maar heet toch doelbewust geen 'coupe...
Nieuwe Peugeot e-3008: tot 700 kilometer elektrisch!
Dit is de nieuwe, volledig elektrische Peugeot e-3008, met tot 700 kilometer actieradius!
Peugeot e-3008 te vroeg online verschenen - UPDATE
De gloednieuwe en volledig elektrische Peugeot e-3008 is nu al in volle glorie te bewonderen....
Peugeot e-3008 bijna klaar voor onthulling
De gloednieuwe Peugeot e-3008 wordt bijna aan de wereld getoond. Op 12 september is het zover....
Nieuwe elektrische Peugeot e-3008 breekt met 3008
De nieuwe Peugeot e-3008 wordt een heel andersoortig model dan de huidige 3008. Hij wordt...
Peugeot 3008 en 5008 met mild-hybride motoren: alle prijzen
AutoWeek heeft de prijzen van de Peugeot 3008 en 5008 met mild-hybride benzinemotoren.
Elektrische Peugeot e-3008: 700 kilometer bereik en klaar voor debuut
Peugeot geeft de eerste beelden vrij van het exterieur van de elektrische Peugeot e-3008....
Praktijkverbruik Peugeot 3008 SUV: verbruik bijgehouden door gebruikers
Er komt nieuwe motortechniek aan voor de Peugeot 3008. Hoe zuinig is de SUV met de motoren...
Nieuwe Peugeot e-3008 toont interieur
In september maken we kennis met de gloednieuwe Peugeot e-3008. Die enkel nog elektrisch leverbare...
Nieuwe elektrische Peugeot e-3008 komt in september
De nieuwe en altijd elektrische opvolger van de Peugeot 3008 wordt in september gepresenteerd....