AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Captur J87 (2013-2019)

Renault Captur diesel

Plus & Min

  • +Fijn rijgedrag
  • +Praktische ruimte
  • +Niet heel duur
  • -Weinig opties instapmodel
  • -Geen sterke motoren
  • -Problemen 1.2 benzine

We kennen de Renault Captur sinds 2013. Toen hij zijn debuut maakte, waren er nog maar weinig cross-overs in het B-segment. Het nieuwe model sloeg in ieder geval goed aan, want de Captur werd ontzettend goed verkocht. Tegenwoordig is hij niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ook als occasion zien we hem veel voorbijkomen.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een Renault Captur te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 5.994 - € 21.900

Vergelijk Renault Captur occasions

Is de Renault Captur J87 een goede keuze?

Ben je op zoek naar een compacte auto die wél lekker praktisch is? Dan heb je vast en zeker al eens naar de Renault Captur gekeken. Voor een B-segmenter is de ruimte op de achterbank prima, en ook in de kofferbak kun je de nodige spullen kwijt. Om het nog handiger te maken, heeft Renault de achterbank verschuifbaar gemaakt. Zo kun je de bagageruimte of de beenruimte achterin gemakkelijk vergroten. 

Natuurlijk is het niet alleen die praktische inzetbaarheid die de Captur zo populair maakt. De auto rijdt ook nog eens fijn. Voor een hoger model rijdt hij vrij dynamisch en door zijn soepele vering is hij heerlijk comfortabel. Dat maakt hem een prima auto om dagelijks mee op stap te gaan. 

In 2017 kreeg de Captur een facelift. Hoewel het model niet heel drastisch is veranderd, kreeg hij wel een moderner uiterlijk. Zo werd hij onder andere voorzien van een nieuwe neus met de bekende C-vormige dagrijverlichting. Voor degenen die een net iets modernere auto zoeken, is dit misschien een leuke optie. 

Je komt de Captur tegen met verschillende uitrustingsniveaus. De meest luxe variant is de Initiale Paris. Deze is uitgerust met alle mogelijke opties, zoals lederen bekleding en een premium audiosysteem. Onder deze uitvoering zitten nog een hoop andere luxeniveaus, waardoor je altijd wel een Captur kunt vinden die bij je wensen past. 

 

Prestaties en comfort

Benzine of diesel: dat zijn de opties als je op zoek gaat naar een eerste generatie Captur. Toen de auto net op de markt kwam, werd hij geleverd met vier verschillende motorisaties. Dit aanbod is met de jaren iets uitgebreid.

De instapper met benzinemotor is een driecilinder: de TCe 90. Zoals de naam al zegt, heeft deze een vermogen van 90 pk. Daarnaast heb je nog een aantal viercilinders, dit zijn de TCe 120, TCe 130 en TCe 150. Die laatste twee werden pas geleverd vanaf 2018 en zijn dus alleen te vinden in de faceliftmodellen. 

Diesels zijn er in twee varianten. Het instapmodel is de DCi 90, daarnaast heb je nog de keuze uit de DCi 110. Beide dieselmotoren zijn viercilinders. 

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Voor een auto uit het B-segment is de Captur ruim vanbinnen. Op de achterbank heb je door het hoge koetswerk voldoende hoofdruimte. Wanneer je de achterbank naar achteren schuift is er ook genoeg plek om je benen kwijt te kunnen. 

Ook in de kofferbak is er genoeg ruimte voor je bagage, met een inhoud van 377 liter. Natuurlijk kun je ook de rugleuning van de achterbank neerklappen. Dan neemt die inhoud toe naar 1.235 liter en kun je nog veel meer spullen kwijt. 

Die verschuifbare achterbank maakt de Captur erg praktisch. Hoewel hij niet groot is vanbuiten, kun je hem afhankelijk van je behoefte toch erg handig indelen. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

Hoewel de Renault Captur met het juiste reguliere onderhoud een prima auto is, zijn bepaalde exemplaren gevoelig voor bepaalde problemen. Vooral de 1,2-liter benzinemotoren hebben zo nu en dan last van mankementen. Dit gaat dus alleen over de TCe 120.

De distributieketting van deze motor blijkt nog wel eens voor problemen te zorgen. Ga je kijken voor een Captur TCe 120? Controleer dan of de werkzaamheden hieraan al zijn uitgevoerd om een prijzige reparatie te voorkomen. 

Daarnaast hebben deze exemplaren sneller last van olieverbruik en elektronische storingen. Die elektronische storingen zijn vaak op componenten zoals de laadsensor van de accu en zijn meestal op te lossen met simpele software-updates. 

Als laatste hebben sommige Capturs last van een fluittoontje uit de versnellingsbak. Hoewel dit in principe geen kwaad kan, is het misschien wel vervelend. Let hier dus even op als je een proefrit gaat maken. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Renault Captur J87.

Wat zijn alternatieven voor de Renault Captur?

Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Renault Captur? Misschien vind je deze modellen interessant:

- Audi Q2

- Citroën C3 Aircross

- Honda HR-V

- Hyundai Kona

- Kia Stonic

- Mazda CX-3

- Nissan Juke

- Opel Mokka X

- Peugeot 2008

- Seat Arona

- Skoda Kamiq

- Toyota Yaris Cross

- Volkswagen T-Cross

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Prijzen en specificaties Renault Captur J87 (2013-2019)

Captur

Captur

5-deurs, suv, 2013-2017

  • Nieuw vanaf€ 18.370
Captur

Captur

5-deurs, suv, 2017-2019

  • Nieuw vanaf€ 19.820