2008
5-deurs, suv, 2013-2016
- Nieuw vanaf€ 18.200
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Peugeot 2008 maakte in 2013 zijn debuut als een van de eerste B-segment cross-overs op de markt. Hiermee mengde hij zich direct in een nieuw en groeiend segment, waar hij onder meer de concurrentie aanging met de Renault Captur. In de jaren daarna groeide de 2008 uit tot een vaste waarde op de Nederlandse wegen.
We hebben alle mogelijkheden om een Peugeot 2008 te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 5.950 - € 17.950 |
Vrij compact vanbuiten en zo ruim mogelijk vanbinnen: met deze eigenschappen zijn B-segment cross-overs de laatste jaren in een rap tempo populair geworden. De Peugeot 2008 is dan ook een praktische keuze. Zijn hogere carrosserie levert de nodige binnenruimte op, terwijl je door zijn compacte buitenmaten alsnog gemakkelijk door het drukke verkeer manoeuvreert.
De Peugeot 2008 onderscheidt zich in het B-segment met een origineel vormgegeven interieur. Het ontwerp valt op door bijzondere details, zoals de fraai gevormde handrem en de subtiele blauwe sfeerverlichting die langs de daklijsten en het instrumentarium loopt. Voor het materiaalgebruik geldt dat Peugeot de lat hoger legt dan bij veel andere modellen in zijn klasse, waardoor hij vanbinnen meer premium aanvoelt.
Een belangrijk kenmerk van de 2008 is de i-Cockpit. Dit concept combineert een relatief klein stuurwiel en een hoger geplaatst instrumentarium. Het is de bedoeling dat je de klokken over het stuur afleest. In de praktijk verschilt de ervaring: sommige bestuurders waarderen het overzichtelijke beeld, terwijl anderen aangeven dat het stuur precies voor de tellers zit. Let hier dus extra goed op bij het maken van een proefrit.
In 2016 kreeg de Peugeot 2008 een facelift. Het uiterlijk ging op de schop en de gefacelifte 2008 kreeg onder andere een nieuwe grille en bumper. Ook werden de voor- en achterbumper verbonden met een zwarte rand, die doorloopt over de wielkastranden. Hierdoor krijgt hij een stoerder uiterlijk.
Ook het aanbod aan uitvoeringen werd aangepast. Zo verdween de Urban Cross, maar werd de rijk uitgeruste GT-Line geïntroduceerd. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de 2008 uitgerust zijn met voorzieningen zoals automatische klimaatregeling, lederen bekleding met stoelverwarming, een panoramadak, licht- en regensensoren, navigatie met DAB+ radio en lichtmetalen wielen. Zo kun je altijd een Peugeot 2008 vinden die aansluit bij jouw wensen.
Peugeot leverde de eerste generatie 2008 met zowel benzine- als dieselmotoren. Op benzinegebied kun je kiezen uit de 1.2 PureTech driecilinders met 82, 110 of 130 pk. Daarnaast was er aanvankelijk de 120 pk sterke 1.6 VTi, maar deze verdween in 2015 uit het aanbod.
Degenen die willen dieselen, stappen in de 92 of 115-pk e-HDi of in de 100 of 120-pk 1.6 BlueHDi. Vanaf de facelift werden alle versies behalve de 1.6 BlueHDi met 120 pk van de prijslijst geschrapt. Daarvoor kwam een 100-pk 1.5 BlueHDi in de plaats.
De Peugeot 2008 biedt voorin een prettige zitpositie met voldoende hoofd- en beenruimte voor de bestuurder en bijrijder. Achterin is de beenruimte wat beperkter, zoals we dat gewend zijn in het B-segment. Passagiers op de achterbank zullen vooral bij langere ritten merken dat de ruimte niet overvloedig is, zeker wanneer de voorstoelen ver naar achteren zijn geplaatst. Wie kiest voor een exemplaar met panoramadak moet daarnaast rekening houden met iets minder hoofdruimte achterin.
De bagageruimte van de 2008 is met 350 liter keurig voor een compacte cross-over. Klap je de achterbank neer, dan groeit de beschikbare laadruimte tot maximaal 1.194 liter. Hierdoor kun je de 2008, ondanks zijn compacte buitenmaten, prima inzetten voor grotere klussen of een weekendje weg waarbij wat meer bagage mee moet.
Op het gebied van betrouwbaarheid zijn er enkele aandachtspunten te noemen bij de Peugeot 2008. Met name de 1.2 PureTech motoren staan bekend om verhoogd olieverbruik en mogelijke problemen met de distributieriem. De riem loopt bij deze motoren door de olie, waardoor hij vroegtijdig kan slijten. Dit is vooral mogelijk wanneer je de olie niet op tijd ververst. Als de distributieriem slijt, kunnen er brokstukken in de oliekanalen van het motorblok terechtkomen. Dit heeft motorschade tot gevolg.
Daarnaast kan het infotainmentsysteem traag opstarten of niet reageren, wat je tijdens het gebruik als hinderlijk kunt ervaren. Let dus hierop op bij het maken van een proefrit en bij het controleren van het onderhoudsverleden van de auto.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Peugeot 2008 A94.
Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Peugeot 2008? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi Q2
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, suv, 2013-2016
5-deurs, suv, 2016-2019