Kia EV5

De Kia EV5 is een vijfdeurs SUV met elektrische aandrijving en mag gezien worden als het kleinere broertje van de Kia EV9. Het model vertoont veel optische gelijkenissen met de EV9, met meerdere afgeronde hoeken en eenzelfde verlichting aan de achterkant. De EV5 is een concurrent van bijvoorbeeld de Volkswagen ID 4 en geldt als een elektrische variant van de Kia Sportage. Kia is bezig met het opzetten van een uitgebreide lijn aan elektrische modellen en de EV5 past uitstekend in dit rijtje. Deze SUV is 4,56 meter lang, 1,88 meter breed en heeft een hoogte van 1.72 meter, wat hem vrijwel even groot maakt als de Sportage. De vergelijkbaar ogende EV9 is nog wel een slag groter en bevindt zich dan ook in een ander segment. Dat laatste is te merken aan de ruimte binnenin en de prijs die je ervoor betaalt. Het interieur van de Kia EV5 zal vergelijkbaar zijn met dat van de EV6, wat betekent dat je te maken hebt met een strakke vormgeving, zonder al te veel opsmuk. Deze styling wordt gedomineerd door een eenvoudig te bedienen infotainmentscherm, dat de bediening van zo’n beetje alle functies van de auto herbergt. Er is plaats voor vijf personen en de bagageruimte is vergelijkbaar met die van de Kia Sportage. Het exterieur vertoont eveneens tal van gelijkenissen met de EV-modellen die Europa inmiddels hebben bereikt. Zodoende is ook de EV5 een auto met veel afgeronde hoeken en fraai gestylde verlichting. De Kia EV5 wordt vanaf 2024 in Nederland geleverd en dan heeft de koper keus uit achter- of vierwielaandrijving. De actieradius wordt geschat op minstens 500 kilometer en aangezien de EV5 op dezelfde e-GMP-basis staat als diverse andere Kia’s valt het te verwachten dat de auto een accupakket dat minstens 60 kWh levert. Een versie met 80 kW zal eveneens zijn opwachting maken en het vermogen zal gaan van 170 pk voor de instapper tot een pittige 585 voor de GT-versie. Een grotere accu zal waarschijnlijk ook tot de mogelijkheid behoren, waarmee de actieradius zal oplopen tot rond de 600 kilometer. Concurrentie voor de EV5 zal komen van de eerder genoemde ID.4, maar eveneens van de Skoda Enyaq iV, de Nissan Ariya en de Ford Explorer. In China rijdt de EV5 al rond en het is niet uit te sluiten dat de Europese markt een EV5 krijgt die op het technische front enigszins is uitgebreid, zodat het de concurrentie met eerder genoemde modellen met net iets meer vertrouwen tegemoet zal zien. Wat het allemaal gaat kosten zal de tijd moeten uitwijzen. De concurrentie heeft de instapmodellen meestal ergens tussen de € 40.000 en € 45.000 zitten, dus het mag logisch zijn dat de aanschafprijs van de Kia EV5 om en nabij deze bedragen begint. De bijzonder dikke GT-versie zal vervolgens de grens van de € 60.000 opzoeken en wellicht ook passeren. Verwacht dat Kia begin 2024 met meer informatie komt en dat dan eveneens duidelijk wordt wanneer de EV5 de Nederlandse wegen gaat bevolken.