C1
3-deurs, hatchback, 2005-2008
- Nieuw vanaf€ 8.290
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Hoewel de eerste generatie Citroën C1 al in 2014 uit productie ging, zien we hem nog altijd in groten getale op het Nederlandse wegennet. Zijn betrouwbaarheid, relatief lage aanschafprijs en gunstige brandstofverbruik maken de C1 een geliefde occasion.
We hebben alle mogelijkheden om een Citroën C1 te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 2.250 - € 4.150 |
Voor degenen die goedkoop willen autorijden, is de Citroën C1 een ideale keuze. De eerste generatie is voordelig in aanschaf vergeleken met veel andere modellen. Daarnaast gaat hij erg spaarzaam met zijn brandstof om, waardoor je niet al te vaak hoeft te tanken. Zijn lage gewicht houdt de vaste lasten ook betaalbaar.
Nog een groot voordeel van de Citroën C1 is zijn betrouwbaarheid. Zo lang hij netjes zijn reguliere onderhoud krijgt, heeft deze auto niet snel last van grote problemen. Ga je naar een occasion kijken? Controleer dan vooral even in de boekjes of zijn reguliere onderhoud is uitgevoerd.
Hoewel de Citroën C1 met zijn vermogen van 68 pk niet de krachtigste auto op de weg is, komt hij goed mee met het verkeer. Dat heeft hij te danken aan zijn lage gewicht. Zowel in de stad als op de snelweg voelt de C1 zich prima thuis, al blinkt hij in de drukke binnenstad nog het meeste uit. Met zijn kleine formaat stuur je niet alleen moeiteloos door het drukke verkeer, maar is het vinden van een parkeerplek een fluitje van een cent.
Misschien is de Citroën C1 niet de meest luxe auto, maar je vindt hem wel met een aantal prettige opties. Zo zijn er exemplaren met een toerenteller, airco en elektrische ramen te vinden. Die opties zitten niet standaard op iedere C1, dus let hierop als je bepaalde wensen hebt.
Mocht de Citroën C1 qua uiterlijk niet helemaal jouw smaak zijn, dan hebben we een aardige suggestie voor je. Hij heeft nog twee broertjes. De Peugeot 107 en de Toyota Aygo zijn technisch gelijk aan de C1, maar werden in een net iets ander jasje gestoken.
Citroën houdt het motorenaanbod van de C1 overzichtelijk, want deze auto is maar met twee typen motor geleverd.
Het merendeel van de C1’s die je ziet rijden, heeft een 68 pk 1-liter driecilinder benzinemotor onder de kap. Deze krachtbron is erg zuinig en heeft volgens de fabrikant een gemiddeld verbruik van 1 op 23,3. In de praktijk ligt het verbruik misschien iets hoger, maar je komt vast en zeker in de buurt.
Daarnaast werd de Citroën C1 tot 2008 ook geleverd met een 55 pk 1,4-liter dieselmotor: de 1.4 HDi. Deze verbruikt volgens de fabrikant gemiddeld 1 liter diesel op 24,4 kilometer. Dit scheelt dus maar heel weinig met de benzineversie. Door dit minimale verschil was de diesel eigenlijk overbodig, waardoor hij in Nederland maar heel weinig is verkocht.
Hoewel de Citroën C1 erg veel voordelen biedt, is er een serieus nadeel te noemen bij dit model. De binnenruimte is zeer beperkt. Met meerdere volwassenen op stap is mogelijk, maar dit wordt wel erg krap. Achterpassagiers zitten al snel met hun knieën om de voorstoelen heen en dat is niet ideaal voor langere ritten.
Ook de kofferbak is klein van stuk. Deze meet in normale toestand 139 liter, wat je nog kunt vergroten naar 751 liter als je de achterbank neerklapt.
Zoals we net al hebben beschreven, is de Citroën C1 erg betrouwbar. Maar er zijn wat zaken waarop je moet letten als je een tweedehands exemplaar gaat kopen, of wanneer je er al een in je bezit hebt.
Zo heeft de C1 wel eens last van koppelingsproblemen. Omdat C1’s vaak als stadsauto worden ingezet, slijt de koppeling bovengemiddeld snel.
Maar dit euvel kent nog een belangrijkere oorzaak. De C1 heeft een koppelingskabel die handmatig moet worden gesteld. Gebeurt dit niet, dan slijt de koppeling veel harder. Controleer bij een proefrit dus of deze goed aanvoelt en vraag gerust bij het volgende garagebezoek of ze de koppelingskabel kunnen bijstellen. Dit is een klein klusje, waardoor de koppeling veel langer meegaat.
Daarnaast heeft de Citroën C1 zo nu en dan last van vocht in het interieur. Dit mankement wordt meestal veroorzaakt door lekkage bij het derde remlicht, de achterlichten of de ventilatieroosters achter de achterbumper. Let dus goed op of de auto niet vochtig is vanbinnen als je naar een tweedehands exemplaar gaat kijken.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Citroën C1.
Ook nog even verder kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn met de Citroën C1? Misschien vind je deze auto’s dan interessant:
- Ford Ka
- Seat Mii
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
3-deurs, hatchback, 2005-2008
5-deurs, hatchback, 2005-2008
3-deurs, hatchback, 2008-2012
5-deurs, hatchback, 2008-2012
3-deurs, hatchback, 2012-2014
5-deurs, hatchback, 2012-2014