Dit zijn de beste hybride auto’s tot 35.000 euro
Welke hybride moet je hebben met een beperkt budget? Dit is de top 5!
Auto’s met een hybride aandrijving vormen nog altijd een interessante groep. Zodra een nieuw model beschikbaar komt, vergelijken we die bij AutoWeek in een directe confrontatie met zijn concurrenten. Zo weet de AutoWeek-testredactie altijd wat de beste hybride auto’s van dit moment zijn. Hieronder vind je de beste HEV’s tot €35.000.
De beste hybride auto’s tot €35.000
Auto's met hybride techniek beschikken zowel over een verbrandinsgmotor als een elektromotor. Hier beschrijven we nieuwe hybride auto’s met een cataloguswaarde tot €35.000. Het aanbod HEV’s (Hybrid Electric Vehicle) in deze prijsklasse is vrij uitgebreid en het aantal verschijningsvormen nogal divers. Alle reden voor wat extra informatie dus. Wij pikken er de vijf beste voor je uit. Modellen komen maar één keer voor in onze top 5-overzichten, dus als verschillende versies (met bijvoorbeeld meer vermogen) van een auto in verschillende prijssegmenten vallen, vind je hem maar één keer terug: in de goedkoopste categorie.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid: Compacte SUV met prettig onderstel en laag verbruik.
Dacia Jogger Hybrid 140 7P: De goedkoopste hybride zevenzitter van Nederland.
Suzuki Vitara 1.5 Hybrid: Een betrouwbare reputatie en een gunstige restwaarde.
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid: Ruime allemansvriend met prettig infotainmentsysteem.
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid: Pakezel met fijne rijeigenschappen.
Toyota Yaris Cross
Na de middenklasse Corolla is de kleinere Yaris de best verkochte Toyota in Nederland. Voortbordurend op het succes van die compacte hatchback levert Toyota nu ook een compacte SUV, de Yaris Cross. Met zijn stoere voorkomen en hogere instap is de Yaris Cross verkrijgbaar met hybride aandrijving, sterker nog: er is inmiddels keuze uit twee varianten. De ene heeft 116 pk en de andere piekt bij 130 pk. Met de 116 pk-versie scoren we in onze tests een keurig praktijkverbruik van 5,1 liter per 100 km (1 op 19,8). De Yaris Cross heeft een prettig afgestemd onderstel, de balans tussen comfort en dynamiek ligt een fractie dichter bij het laatste. Wanneer je vlot een bocht neemt helt de koets voor een iets hoger op de poten gezette auto slechts in bescheiden mate over.
Voorin kun je ook met een bovengemiddeld postuur prima zitten. De ruimte op de achterbank is daarentegen vrij bescheiden. De bagageruimte meet een keurige 397 liter, dat dan weer wel. Het instrumentarium is lekker overzichtelijk en het multimediasysteem eenvoudig doch doeltreffend. Hoewel de auto op het eerste gezicht vrij volwassen overkomt, verraden de gebruikte materialen dat het toch een auto uit het B-segment is. Maar goed, het lijkt allemaal wel lang mee te kunnen. Met zijn hybride aandrijftechniek is de Yaris Cross een alternatief voor auto’s als de Renault Clio en de Mitsubishi Colt. Hier vind je alle informatie over de Toyota Yaris Cross.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Toyota Yaris Cross, kijk dan in ons aanbod hier.
Voorin de Toyota Yaris Cross kun je ook met een bovengemiddeld postuur prima zitten.
Dacia Jogger
No nonsense en heel veel ruimte per euro, dat is kort samengevat de Dacia Jogger. Naast de Jogger is er in deze prijsklasse geen auto waarmee je zonder problemen met zijn zevenen op pad kunt. Inderdaad, de Jogger is verkrijgbaar mer twee achterbanken, waarbij de twee achterste passagiers nog opvallend ruim kunnen zitten, beter dan bij het gros van de zevenzitters. De derde zitrij is zeker geen strafbankje. Het royale Jogger-interieur leent zich ook prima om grote spullen mee te nemen, zeker wanneer je de derde zitrij niet neerklapt maar gewoon uit de auto haalt. De inrichting van het interieur is vrij basic, net als de gebruikte materialen, maar dat stoort ons niet. De bediening is simpel en doeltreffend. Het eenvoudige multimediasysteem voldoet prima en werkt via Apple Carplay of Android Auto samen met je telefoon.
De hybride techniek is dezelfde die Renault gebruikt in onder andere de Clio en de Captur. Met deze techniek is de hybride ook meteen de enige versie met een automatische versnellingsbak. De hybride aandrijving maakt een rauwe indruk, het is niet de meest verfijnde die we kennen. Daar staat tegenover dat je weinig te kort komt om vlot met het verkeer mee te komen, en dat dan gekoppeld aan een gunstig verbruik. In onze test noteren we een keurig gemiddelde van 4,9 l/100 km (1 op 20,4). Hier vind je alle informatie over de Dacia Jogger.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Dacia Jogger, kijk dan in ons aanbod hier.
Dacia Jogger is de goedkoopste hybride zevenzitter.
Suzuki Vitara
De Suzuki Vitara gaat al een tijdje mee en dat is te zien. Weet je daar doorheen te kijken, dan staat er een scherp geprijsde en keurig aangeklede compacte SUV met een prettig hoge instap. Het eenvoudig opgezette interieur bestaat uit materialen die de indruk wekken lang mee te kunnen. De bediening vraagt weinig gewenning. Het multimediasysteem is niet meer het vlotste, maar werkt wel eenvoudig en overzichtelijk. De elektronische assistentiesystemen reageren niet allemaal even strak en nauwkeurig. Voor een volwassene is de beenruimte achterin niet overbemeten en dat is de inhoud van de kofferbak ook niet. Dat laatste komt doordat je ruimte moet inleveren voor het accupakket van de hybride aandrijflijn. Maar voor wat hoort wat. Die hybride techniek is namelijk de speerpunt van deze auto. Het is weliswaar niet de meest verfijnde aandrijving die we kennen, maar hij gaat wel lekker spaarzaam met benzine om. In onze test registreren we een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (1 op 18,9), daar is absoluut niets mis mee. Daar komt nog eens bij dat de auto mede dankzij zijn betrouwbare reputatie een goed restwaardecijfer krijgt. Hier vind je alle informatie over de Suzuki Vitara.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Suzuki Vitara, kijk dan in ons aanbod hier.
Mede danzij zijn betrouwbaarheid heeft de Suzuki Vitara een gunstige restwaarde.
Kia Niro
Never change a winning team: de motoren van de huidige hybride Kia Niro stammen in basis uit de vorige generatie, en daar blijkt in de praktijk nog altijd niets mis mee. De techniek is alleen iets bijgepunt waardoor de aandrijftechniek nog soepeler zijn werk doet. Het samenspel tussen de benzinemotor en de elektromotor verloopt keurig, naadloos wordt er gewisseld tussen de ene andere motor, waarbij de reactie op het gaspedaal altijd natuurlijk aanvoelt. Met een gemiddeld testverbruik van 5,6 liter per 100 kilometer (1 op 17,9) doet de hybride aandrijflijn keurig waarvoor hij bedacht is. Voor wie meer elektrische kilometers wil maken is de Niro er overigens ook als plug-in hybride en als EV. Het comfortabele onderstel voelt degelijk aan en draagt bij aan een voorspelbaar weggedrag. Ook ergonomisch steekt de Niro goed in elkaar. Voorin zitten we prima en achterin is dat weinig anders. Met een inhoud van 451 liter is ook de bagageruimte keurig in orde. Het multimediamediasysteem behoort nog altijd tot de betere die we kennen, zowel qua logische bediening als qua snelheid. De afwerking en de gebruikte materialen zijn dik in orde. En of het allemaal lang meegaat? Kia geeft in elk geval zeven jaar garantie. Hier vind je alle informatie over de Kia Niro.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Kia Niro, kijk dan in ons aanbod hier.
De Kia Niro is bewezen techniek in een frisse verpakking.
Toyota Corolla Touring Sports
Met de komst van de huidige Corolla is Toyota een nieuwe weg ingeslagen: er is meer aandacht voor weggedrag en stuurkarakter waardoor de Corolla zonder dat het oncomfortabel wordt een fijner rijdende auto is geworden. Sinds de update in 2023 wordt de Corolla in Nederland alleen nog maar met hybride aandrijftechniek geleverd, waarbij je kunt kiezen uit een versie met 140 pk en een potentere variant met 196 pk. De laatste biedt logischerwijs de grootste souplesse. In de praktijk blijkt 140 pk ruimschoots voldoende om lekker vlot met het verkeer mee te komen. En daarbij is de 140 pk-versie ook nog eens de zuinigste van de twee: tijdens onze test komen we op een heel net gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km (1 op19,7). Ook is in 2023 de vierdeurssedan komen te vervallen, voortaan is de Corolla er als vijfdeurs hatchback en als de als Touring Sports aangeduide stationwagon. Die laatste is de variant die je hebben moet. Als hatchback is de Corolla niet de ruimste in zijn soort terwijl je voor slechts een bescheiden meerprijs de Touring hebt die juist wel een zee aan ruimte biedt. Ongeachte de uitvoering laat de Corolla zich vrij eenvoudig bedienen. Het multimediasysteem is vrij sober maar werkt wel vlot en is eenvoudig te doorgronden.
Hier vind je alle informatie over de Toyota Corolla Touring Sports.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Toyota Corolla Touring Sports, kijk dan in ons aanbod hier.
De Toyota Corolla is een zuinige pakezel met fijne rijeigenschappen.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Dit zijn de beste plug-in hybride auto’s tot €45.000
Dubbeltest: Renault Captur vs. Toyota Yaris Cross - Captur slaat keihard terug na update
Voordelige ruimtewonders: de vijf goedkoopste nieuwe stationwagons
Luc: 'Geen SUV voor mij, er gaat niets boven een lage stationwagon'
Zo komt de Suzuki Vitara uit de 100.000 kilometertest
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.