AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zuinig? Hoezo zuinig?
38
Ik wil even teruggaan naar 1982. Gewoon omdat het 25 jaar geleden is. Het is het jaar dat er een aantal interessante auto's werden geïntroduceerd, zoals de Mercedes 190, Citroën BX en Ford Sierra. Nu natuurlijk hopeloos verouderde auto's; toen hun tijd ver vooruit. Zet een C-klasse, C4 of Mondeo van nu maar eens naast deze auto's en je zult de enorme vooruitgang constateren. Maar wat veranderde er in 25 jaar – of in 30, 50 of 50 jaar nauwelijks? Het verbruik. Je zou haast zeggen dat we er in de loop van de jaren behoorlijk op vooruit gegaan zouden moeten zijn. Ik zal een paar willekeurige voorbeeldjes geven. Een Mazda 323 1.3 reed in 1982 ongeveer 13,7 km op een liter benzine. Een Mazda 3 1.6 rijdt nu 1 op 14,5. Je komt maar 800 meter verder op een liter! Of een Volkswagen Jetta 1.6 diesel. Die kwam op een litertje diesel 16,3 km ver. Een Jetta 1.9 TDI van 2007 komt 19,3 km ver. Ja, dat is iets beter. Tot slot de Mercedes 500 SE en de S500 van nu. De eerste verbruikt per 100 km 11,9 liter brandstof, maar de huidige heeft voor honderd kilometer "slechts" 11,7 liter nodig. Maar als alle ontwikkelingen in auto's zo geweldig zijn, waarom is het verbruik dan altijd hetzelfde gebleven? Is dat nu altijd de sluitpost geweest? Want door de veiligheidseisen, elektronische functies, grotere buitenafmetingen, etc, etc werd het allemaal wél beter en zwaarder, maar het verbruik kon kennelijk niet afnemen. In de discussie rond afnemende uitstoot proef ik van alles over dat de auto's zuiniger moeten worden, maar als dat gaat in het tempo van de laatste 25 jaar – dan schieten we er dus geen moer mee op.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs