Zuinig? Hoezo zuinig?

bord tankstation 100 m
Ik wil even teruggaan naar 1982. Gewoon omdat het 25 jaar geleden is. Het is het jaar dat er een aantal interessante auto's werden geïntroduceerd, zoals de Mercedes 190, Citroën BX en Ford Sierra. Nu natuurlijk hopeloos verouderde auto's; toen hun tijd ver vooruit. Zet een C-klasse, C4 of Mondeo van nu maar eens naast deze auto's en je zult de enorme vooruitgang constateren. Maar wat veranderde er in 25 jaar – of in 30, 50 of 50 jaar nauwelijks? Het verbruik. Je zou haast zeggen dat we er in de loop van de jaren behoorlijk op vooruit gegaan zouden moeten zijn. Ik zal een paar willekeurige voorbeeldjes geven. Een Mazda 323 1.3 reed in 1982 ongeveer 13,7 km op een liter benzine. Een Mazda 3 1.6 rijdt nu 1 op 14,5. Je komt maar 800 meter verder op een liter! Of een Volkswagen Jetta 1.6 diesel. Die kwam op een litertje diesel 16,3 km ver. Een Jetta 1.9 TDI van 2007 komt 19,3 km ver. Ja, dat is iets beter. Tot slot de Mercedes 500 SE en de S500 van nu. De eerste verbruikt per 100 km 11,9 liter brandstof, maar de huidige heeft voor honderd kilometer "slechts" 11,7 liter nodig. Maar als alle ontwikkelingen in auto's zo geweldig zijn, waarom is het verbruik dan altijd hetzelfde gebleven? Is dat nu altijd de sluitpost geweest? Want door de veiligheidseisen, elektronische functies, grotere buitenafmetingen, etc, etc werd het allemaal wél beter en zwaarder, maar het verbruik kon kennelijk niet afnemen. In de discussie rond afnemende uitstoot proef ik van alles over dat de auto's zuiniger moeten worden, maar als dat gaat in het tempo van de laatste 25 jaar – dan schieten we er dus geen moer mee op.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.