Zo snel kan het gaan

Toyota Prius
Eind vorige eeuw reed ik voor het eerst met de Toyota Prius. Die auto maakte nogal wat los. Z'n techniek was enig in z'n soort. Met z'n hybride aandrijflijn luidde hij een overgangsperiode in, hij werd gezien als de schakel naar de auto van de toekomst. Hier zouden we de wereld mee gaan redden. Z'n CO2-uitstoot: 138 gram per kilometer. 
Inderdaad 138 gram. Daar duikt een beetje middenklasser tegenwoordig zonder hulpmotor al onder. Maar goed, we zijn dan ook al weer dik tien jaar verder en de technici hebben in het afgelopen decennium bepaald niet stil gezeten. Sterker nog de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Vorig jaar was ik bij de introductie van de Mercedes-Benz S 400 Hybrid. Die grote vriendelijke reus heeft een CO2-uitstoot van 186 gram per kilometer. Dat is niet niks, doch in z'n segment bepaald niet slecht. In tegendeel. Maar ook in de klasse der giganten gaat de techniek met grote sprongen vooruit. Begin volgend jaar komt Mercedes-Benz met een compleet nieuwe V6. Dankzij de nieuwste inzichten op het gebied van directe benzine-inspuiting springt die nieuwe zespitter zo'n stuk efficiënter met z'n brandstof om, dat de S-klasse met die motor zuiniger is dan de hybride (en daardoor ook minder CO2 uitstoot, 11 gram om precies te zijn). Dit overigens zonder aan prestaties in te leveren, sterker nog die nieuwe V6 is 7 pk sterker dan de S 400 Hybrid.

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.