Wisselkenteken? Goed idee!

Wisselkenteken

In Duitsland beginnen ze in juli met het wisselkenteken. Daarmee kunnen de Duitsers één kenteken gebruiken voor verschillende voertuigen. Ze mogen het naar hartenlust plakken op auto's, campers of een motorfiets. Wie er gebruik van wil maken, betaalt eenmalig 65 euro. Voor een extra setje nummerplaten komt daar nog eens 40 euro bij.

Wat mij betreft mogen ze daar in Nederland morgen al mee beginnen. Met het voorjaar in de lucht, begin het weer te kriebelen om mijn oude Alfaatje weer tevoorschijn te halen. Met bouwjaar 1992, gaat het nog wel even duren voordat die wegenbelastingvrij wordt. Ik betaal dus het volle pond, voor een paar duizend pretkilometers per jaar. Een paar maanden schorsen kan niet, want de kosten die je dan maakt, wegen niet tegen de uitgespaarde wegenbelasting op. Ik zou dus dolgraag zo'n wisselkenteken hebben, waarbij je bijvoorbeeld voor de duurste auto de wegenbelasting betaalt en voor het tweede voertuig niets.

Ook voor bezitters van campers kan een wisselkenteken winst betekenen. Als je die woonwagen gebruikt, zet je je reguliere auto in de stalling en plaats je de kentekens over. Kleine kans dat die ooit beide tegelijk op de weg rijden. Overigens betalen gebruikers van zo'n camper op het moment slechts het kwarttarief van de wegenbelasting. Waarom kan dat niet voor mijn semi-klassieker?

Ik geef je op een briefje dat het in Nederland nooit zo ver komt. Leuker kan de Belastingdienst het niet maken, en gemakkelijker liever ook niet. Helemaal als het geld gaat kosten. En stel je eens voor dat het rekeningrijden er komt en het kentekenparkeren op basis van CO2-uitstoot? Dan kun je met zo'n wisselkenteken natuurlijk helemaal niks meer. Jammer hoor…

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.