Wie wil een Lada GTI?
Lada komt met een Kalina GTI en de Nederlandse importeur onderzoekt of er hier ook markt is voor de 'hot hatch'. Een Lada GTI! Wie had dat ooit gedacht? In de drie decennia dat het fenomeen GTI bestaat, stond de aanduiding wel vaker op achterkleppen van auto's waarvan je niet zo'n versie zou verwachten. Wat te denken van de Peugeot 505 Familiale GTI met 120 pk sterke 2.0? Dat sloeg echt nergens op en dan valt de Kalina GTI nog mee. Want het is een hatchback, die potenter is dan de standaardversie en over een sportiever gemaakt onderstel beschikt. De Kalina GTI sprint in 9,5 seconden van 0 naar 100 en de 125 pk sterke 1.6 16V stuwt de Lada naar een top van 195. Een beetje magere cijfers naar huidige GTI-maatstaven, maar het is een vlot karretje. Waarschijnlijk zit er hier niemand op een Kalina GTI zit te wachten. GTI's zijn doorgaans auto's die door liefhebbers begeerd worden, en die stappen echt niet in een Lada. Dan nog liever een afgetrapt Golfje of een gare CRX. Het enthousiasme is bij Lada Holland na jaren van stilte weer aangewakkerd door de komst van de Kalina hatchback, maar ze moeten ook weer niet overdrijven. Die GTI kan lekker in Rusland blijven. Of zijn er al enthousiastelingen die naar de importeur in Groningen gebeld hebben met het verzoek de snelle Kalina ook naar hier te halen?

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.