Weg met de verbruiksmeting

ECE-verbruikscyclus
Het lijkt de hoogste tijd voor een nieuwe ECE-testcyclus aan de hand waarvan het gemiddelde verbruik van een auto wordt vastgesteld. Collega Nic de Boer schreef het gisteren al in zijn weblog, het halen van de CO2-eisen wordt te gemakkelijk. Ze kunnen zich bij het ontwikkelen van nieuwe motoren helemaal richten op de ECE-testcyclus. Zorg ervoor dat de krachtbron het goed doet bij de cyclus, en je hebt een auto die op papier heel zuinig is. Vier keer optrekken tot 60, en een keer tot 120, in deze link ziet u hoe het werkt. Er komt een schitterende CO2-uitstoot tevoorschijn en iedereen is blij.
Logisch dat al die compacte turbomotoren daarbij heel goed uit de verf komen. Hetzelfde geldt voor hybrides, de verbrandingsmotor heeft het heerlijk met een elektromotor in de rug. En zo'n moderne geblazen krachtbron weet eveneens uitstekend raad met lage toeren. Bij iets meer dan 2.000 toeren schakelen is doorgaans geen probleem. Wanneer er veel lange afstand gereden wordt, raakt de parallel tussen de praktijk en de ECE-test een beetje zoek: omdat de lange afstand geen substantieel deel uitmaakt van de test die in totaal slechts 11,007 kilometer duurt (11,007 is dus binnenweg en snelweg bij elkaar! Jawel!). Dan heeft zo'n handige elektromotor weinig meer in de melk te brokkelen. Hetzelfde geldt voor een turbo.
En dat komt dan ook naar voren uit de praktijktests die wij uitvoeren, dan blijkt vaak dat zo'n downsizemachine niet zuiniger is dan een even krachtige, ongeblazen motor met een grotere inhoud. Dat neemt niet weg dat al die fijne turbo's ontzettend prettig in de omgang zijn. Die CO2-uitstoot zal me een rotzorg zijn, als we in de nabije toekomst steeds meer van die fijne torretjes gaan zien, is dat alleen maar mooi. Dus in dat licht bezien mag van mij de huidige ECE-testcyclus ook gehandhaafd blijven.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.