Weblog Ken - Steeds vaker extreem te hard, vaker door rood, Belgen pakken steeds meer verkeersboetes
37.200 keer meer dan 41 km/h te hard
Met 8.420.303 uitgeschreven verkeersboetes scoren de Belgen opnieuw 10 procent slechter in het
verkeer dan een jaar eerder. Eén soort overtreding spant daarbij de kroon.
De nationale verkeersstatistieken van 2023 zijn bekendgemaakt in België. Daaruit blijkt dat de stijgende tendens van de afgelopen jaren opnieuw wordt bevestigd met nog meer geregistreerde
verkeersovertredingen. 78 procent daarvan gaat op konto van wat de politie ‘een van de grootste killers in het verkeer’ noemt, oftewel overdreven snelheid.
Jaar om jaar meer overtredingen
Het aantal boetes voor overdreven snelheid stijgt al jaren in België. In 2023 waren dat er 6.883.320 oftewel 11,8 procent meer dan het jaar voordien. De vraag die we ons daarbij moeten stellen, is waar die stijging vandaan komt. Zijn er effectief steeds meer mensen die de snelheidsbeperkingen aan hun laars lappen? Of is de pakkans de laatste jaren fors gestegen? Er gaat in ieder geval geen maand voorbij zonder de aankondiging van een nieuwe trajectcontrole, terwijl de afschaffing van de tolerantiemarge zeker eveneens een bijdrage levert. Bij het gros van de snelheidsboetes, 4,9 miljoen om precies te zijn, reden de bestuurders tussen de 1 en de 10 km/h te snel. Dat is in zeven op de tien gevallen. Bij twee op de tien gevallen ging het om een overschrijding van 11 tot 20 km/h. Toch waren er 37.200 gevallen waarbij de overtreders meer dan 41 km/h te snel reden.
Meer trajectcontroles en (ANPR)-camera’s
Het zal niemand verbazen dat het gros van de snelheidsboetes in Vlaanderen wordt uitgeschreven. Vorig jaar waren dat er 5,5 miljoen oftewel meer dan 8 op 10. De pakkans in het Brussels en het Waals gewest ligt aanzienlijk lager, omdat er minder trajectcontroles zijn en de flitskasten er lang niet gewerkt hebben. Dat het aantal boetes blijft oplopen door nieuwe technologieën, blijkt ook uit de statistieken over overtredingen van gebods- en verbodsborden. Die stegen naar respectievelijk 318.676 inbreuken (42,5 procent meer dan in 2022) en 20.801 inbreuken (51,1 procent meer). Net als bij de snelheidsovertredingen schrijft de politie die stijging vooral toe aan het gebruik van (ANPR)-camera's. Idem dito voor groei van het aantal door-rood-rijders: in 2023 waren dat er een kleine 90.000, oftewel 6,3 procent meer dan in 2022.
Alcohol en drugs blijven een probleem
Het enige - nou ja - goede nieuws is dat het aantal bestuurders onder invloed van alcohol redelijk stabiel blijft. De boetes voor drugsgebruik vertonen wel een stijgende lijn, en dat is toe te schrijven aan het feit dat de Belgische politie ook voor die overtreding nieuwe tools in handen heeft om sneller en strenger op te treden . Nog iets om over na te denken, is de verdeling van de geslachten in die statistieken: mannen waren goed voor ruim acht op de tien alcoholdelicten, terwijl het bij de drugsovertredingen zelfs om negen op de tien ging. Bij de snelheidsovertredingen is die verdeling niet bekend, omdat je in België als privépersoon niet verplicht bent om de naam van de bestuurder door te geven bij kleinere overtredingen. Gewoon betalen volstaat. Ook dat zou met de mogelijke invoering van het rijbewijs op punten kunnen veranderen.
Beterschap met ISA?
Op basis van bovenstaande statistieken blijft veel te hard rijden het grootste probleem in het Belgische verkeer. Of tenminste: het meest beboete. Of ISA, de niet altijd zo intelligente snelheidsassistent die ondertussen verplicht in nieuwe auto’s zit, daarin verandering brengt, valt nog te bezien. Autofabrikanten maken het bestuurders betrekkelijk eenvoudig om die via een sneltoets te omzeilen, ook al moet je dat na elke herstart opnieuw doen. Ik heb in ieder geval gemerkt dat je bewuster wordt van de snelheidslimiet, maar ook dat ISA enerverend werkt als het weer eens een verkeersbord heeft gemist. In Vlaanderen veranderen de limieten immers zo frequent en vaak kort na elkaar dat in ieder geval een deel van de snelheidsovertredingen erdoor te verklaren valt. Waze is in dat opzicht nog altijd veel nauwkeuriger .

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.