Weblog Ken - Nieuw Vlaams bandenbeleid kortzichtig, net als in Nederland

Onze man in Vlaanderen

Winterbandentest SUV 2024

Specialisten zijn met stomheid geslagen door de nieuwe Vlaamse richtlijnen voor de keuring
van autobanden. Toch past de RDW grotendeels dezelfde regels toe …

Op 13 november publiceerde het Vlaamse Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken nieuwe richtlijnen voor de keuring van banden. Die zouden op 1 december moeten ingaan, maar de weerstand onder specialisten en automobielverenigingen in Vlaanderen is bijzonder groot.

Onderstuur of overstuur?
Toen de Hilux pick-up met twee wielen van de grond kwam tijdens een elandtest van Teknikens Värld, ondernam Toyota meteen stappen. Naast aanpassingen aan het ESP verhoogden de ingenieurs vooral de geadviseerde bandenspanning bij maximale belading. Bij de hertest was er geen vuiltje meer aan de lucht. Dat voorval is ondertussen zeven jaar geleden, maar het blijft het perfecte bewijs dat de juiste bandenspanning een belangrijke factor is als het over autoveiligheid gaat. Alleen al daarmee kan je de balans en het rijgedrag van een voertuig sterk beïnvloeden, zowel in positieve als in negatieve zin. Dat je wagen op zijn zuinigst rijdt met de ideale bandenspanning, is een leuke plus.

Persoonlijk ben ik van mening dat er onder een auto altijd vier dezelfde banden horen: van hetzelfde merk, hetzelfde type, hetzelfde seizoen en dezelfde maat, tenzij de fabrikant anders voorschrijft. Je hoeft maar naar de resultaten van de AutoWeek-bandentests te kijken om te weten dat de prestaties tussen merken soms danig verschillen, wat de veiligheid van een auto hoe dan ook compromitteert. Verrassend genoeg zien sommige EU-landen dat anders. Identieke banden op één as zouden volstaan, ook al is dat een vrijgeleide voor dubieuze combinaties, zoals zomerbanden op de ene as en winterbanden op de andere. Die keuze staat op sneeuw en ijs ongeveer gelijk met de vraag of je met onderstuur of overstuur van de weg wilt zeilen … 

Dubieuze regels, net zoals in Nederland
In het licht van het voorgaande zijn de nieuwe Vlaamse regels discutabel. De verplichting om tenminste op een as met precies dezelfde banden te rijden, valt vanaf 1 december grotendeels weg. Het enige wat het Vlaamse Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken nog voorschrijft, is dezelfde maat en structuur per as. Versta onder dat laatste trouwens alleen de constructie van de band, genre radiaal- of diagonaalband. Zelfs het profielpatroon hoeft niet meer identiek te zijn. Nog erger is dat daarmee de verplichting vervalt om links en rechts hetzelfde type band te monteren. Wie dus op dezelfde as een zomerband en een winterband wil plaatsen, die mag dat. ABS en ESP zullen wel overuren moeten draaien om die combinatie op de baan te houden, áls het voertuig in kwestie daarmee al is uitgerust.

Uit navraag bij de RDW blijkt dat Nederland dezelfde dubieuze regel toepast. “Als de bandenmaat op een as gelijk is, wordt er tijdens de keuring niet gekeken naar zomer- of winterband”, klinkt het daar. Ook de snelheidsindex is geen eis bij de apk in Nederland. Dat is momenteel nog wel het geval in Vlaanderen, maar wordt vanaf 1 december ook versoepeld. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto. In de toekomst volstaat in Vlaanderen een minimale snelheidsindex van 160 km/h voor alle banden, ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Vlaanderen beargumenteert die beslissing door de stellen dat je in België toch maar 120 km/h mag rijden. Daarmee is het nieuwe bandenbeleid niet alleen kortzichtig, het houdt ook geen rekening met buurlanden zoals Duitsland, waar ze terecht veel strenger zijn op de correcte bandenkeuze.

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.