Wat vindt Nederland van de nieuwe 7-serie?
Laten we het eens over smaak hebben. Als er één ding is waar je vooral wél, en langdurig, over kunt twisten is dat het namelijk wel. Ik vind de nieuwe 7-serie die BMW deze week presenteerde namelijk mooi. Of nou ja, mooi, ik vind 'm vooral een factor of tien keer beter dan z'n voorganger. De nieuwe is weliswaar wat strakker en in die zin minder klassiek sedan, maar ook wat meer ingetogen. De koplampen zijn wat minder pompeus, al is alles relatief als je het over dit segment hebt, en de achterlichten zien er ook niet meer uit alsof ze per ongeluk te warm zijn geworden en in een wat eigenaardige vorm zijn gestold. Kijk, zo ingetogen als een E38 worden ze niet meer. De klandizie in dit segment komt doorgaans nou eenmaal uit landen waar men liever meteen laat zien dat hun auto duurder is dan die van anderen. Desondanks vind ik de nieuwe Siebener een stap in de goede richting.
Verbazing
Nu kun je, zoals gezegd, natuurlijk over smaak twisten, maar ik had gedacht dat binnen Nederland de meningen toch grotendeels wel op één lijn zouden zitten. Dat over het algemeen genomen de nieuwe Zeven mooier wordt gevonden dan z'n voorganger. Groot was dan ook mijn verbazing toen uitgerekend collega Stéphan zich liet ontvallen dat-ie de F01, de afzwaaiende 7-serie, eigenlijk mooier vindt. Stéphan en ik zitten namelijk doorgaans, maar zeker als het BMW's betreft, op dezelfde lijn. Je kunt je de bijna kinderlijke bezittingsdrang niet voorstellen als één van ons op een niet-verpeste E36 3-serie stuit. Anders gezegd: wij moeten HIER vooral wegblijven, want anders gaan we voor de bijl.
Maar als Stéphan en ik er al niet uitkomen, hoe verdeeld moet Nederland dan wel niet zijn?Laat staan onze eventuele buitenlandse lezers. Ik worstel er al sinds woensdagavond mee. Dus tijd voor een geheel onwetenschappelijk, niet-valide en statistisch insignificant lezersonderzoek. Wat vinden jullie: oud of nieuw?

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.