Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing
Onlangs zag ik op Twitter een poll van Bovag voorbijkomen, met de volgende vraag: Ik betaal liever een bedrag per kilometer autorijden dan een vast bedrag aan wegenbelasting. De uitkomst is, in mijn ogen, opmerkelijk: maar liefst 69% is voorstander van kilometerbeprijzing. En dat dan in ruil voor de afschaffing van wegenbelasting, zoals hier wordt gesteld. En in de tijd dat deze vorm van belastingheffing veel ter sprake kwam, zou ook de bpm worden afgeschaft. Onder het motto: betalen voor gebruik in plaats van voor bezit. Leuk voor hen die een nieuwe auto kopen. Mensen die al een auto hebben of die een occasion kopen, worden niet zoveel wijzer van het afschaffen van de bpm. Bovendien moet dat stapsgewijs gebeuren, anders is de schade voor de restwaarde van het huidige wagenpark te groot. Maar waar je je meer zorgen over moet maken, is over het betalen per kilometer. Want als dat namelijk de geldstroom die de wegenbelasting en de bpm genereren moet vervangen, ga je al snel richting de 12 cent per kilometer. Iemand die 13.000 km per jaar rijdt (het gemiddelde in Nederland) is dan per jaar al 1.560 euro aan kilometerkosten kwijt. Maar let op: de voorstanders willen ook een spitstarief. Want de kilometerbeprijzing wordt gezien als een effectief middel tegen files. Ofwel: wil je bijvoorbeeld 's ochtends tussen 07:00 en 10:00 rijden, dan kost dat extra. Of 's middags tussen 15:00 en 18:00. Daarmee is de weg vrij voor het zakelijk verkeer, tenzij je bereid bent dieper in de buidel te tasten. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de prijs per kilometer samenhangt met de CO2-uitstoot van het voertuig in kwestie, zoals dat nu bij de bpm het geval is. Dus voor hen die denken straks wegenbelastingvrij in een 'dikke' auto te kunnen rijden: dat betaal je vervolgens ruimschoots terug in de vorm van een hogere kilometerheffing. Ook andere partijen zien kilometerheffing wel zitten. Zo stelde OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat Nederland moet heroverwegen om kilometerheffing in te voeren. Anders wordt het voor Nederland lastig om in de in 2013 internationaal afgesproken milieudoelstellingen te realiseren. Milieudefensie is eveneens voorstander. Dus als de kilometerheffing wordt ingezet om milieudoelstellingen te halen, dan lijkt het mij voor de hand liggend dat autorijden duurder wordt, om daarmee het gebruik terug te dringen. Kortom, ik ben geen fan van kilometerheffing, ook al vanwege het enorme administratieapparaat dat er voor opgezet moet worden.

Michiel Willebrands
Coördinator AutoWeek Classics
Begin 2001 binnengekomen als stagiair, aan het einde van de stage ‘blijven hangen’ en een maand of vier op de eindredactie gewerkt. Daarna doorgeschoven naar de schrijvende redactie, waar ik – naast het maken van tests - samen met Damiaan Hage en later Stéphan Vermeulen verantwoordelijk was voor de invulling van het Journaal. In 2006 kreeg ik de Occasion-rubriek onder mijn hoede – naar mijn bescheiden mening de leukste pagina’s van AutoWeek! In 2012 weer teruggekeerd op de newsdesk en sinds 2016 verantwoordelijk voor AutoWeek Classics. HOBBY’S: Muziek, gitaarspelen, autosport, fotografie, reizen en natuurlijk auto’s. EERSTE AUTO: Lancia Thema 2.0 ie uit 1990 DROOM: Een roadtrip van een jaar door de VS met een Chevrolet Impala uit 1967. EIGENAARDIGHEDEN: Ongetwijfeld, het benoemen ervan laat ik aan anderen over.