Waarom een all-riskverzekering voor je auto in België tot 42 procent meer kost dan in Nederland
Weblog Ken - Onze man in Vlaanderen
Autoverzekeringen worden overal duurder, maar nergens zo markant als in België waar de tarieven gemiddeld 30 procent boven de Europese norm liggen.
In 2021 trok de socialistische partij Vooruit al aan de alarmbel: Belgen betalen jaarlijks 1,6 miljard euro meer aan verzekeringspremies dan het Europese gemiddelde. Autoverzekeringen maken daar een aanzienlijk deel van uit, maar toch zijn de tarieven jaarlijks met 4 à 5 procent blijven stijgen in België.
Gemiddeld 30% duurder dan Nederland
Inflatie oftewel waardevermindering van geld treft alle sectoren. Toch lijkt het alsof de effecten vooral (particuliere) autobezitters raken, die elke kostenpost van hun vierwieler jaar na jaar zien stijgen. Prijzen van nieuwe auto’s rijzen de pan uit, onderhoudskosten stijgen stelselmatig en de belastingen worden er niet minder op. In Vlaanderen dreigen EV’s zelfs hun gunsttarief te verliezen, terwijl de omringende diensten ook duurder worden. De autoverzekering is in die context een belangrijke kostenpost die bovendien jaarlijks geïndexeerd wordt. Zo stegen de Belgische prijzen van een polis met dik 4 procent in 2023 en in 2024, terwijl er in 2025 waarschijnlijk evenveel procenten bijkomen.
Die prijsstijgingen komen bovenop het historische verschil dat Belgische verzekeraars tegenover andere landen hebben opgebouwd. Het vergelijkingsplatform MijnVergelijker.be (equivalent van Independer.nl), onderdeel van DPG Media waartoe ook AutoWeek behoort, becijferde dat autoverzekeringen in België gemiddeld 30 procent duurder zijn dan in andere Europese landen. Bij een all-riskverzekering wordt het verschil nog groter zoals de titel van dit weblog aangeeft: Belgen betalen tot 42 procent meer voor een all-risk dan Nederlanders. Toegepast op een BMW 1-serie uit 2023 betaalt een 30-jarige bestuurder met vijf schadevrije jaren gemiddeld €1.100 per jaar voor een all-risk in België via een tussenpersoon. Met een online verzekering is dat in Frankrijk €710, in Duitsland €656 en in Nederland €626.
E-commerce aanbiedingen tot 30 procent voordeliger
Hoewel Nederlandse automobilisten een betere reputatie genieten dan Belgische, ligt de verklaring voor het prijsverschil grotendeels elders. Acht op de tien verzekeringen worden via agenten en tussenpersonen afgesloten in België. Volgens MijnVergelijker zijn het net die tussenpersonen die de prijs van een contract opdrijven met commissies. Daarom raadt het platform aan om ook naar online verzekeringen te kijken, zoals dat in Nederland nu al courant is. E-commerce prijzen kunnen tot 30 procent voordeliger zijn, wat in het geval van de 30-jarige met zijn 1-serie een besparing van €317 op jaarbasis betekent. Ook veranderen van verzekeraar of contracttype kan geld opleveren, maar dat doen de Belgen blijkbaar te weinig omdat ze tegen de rompslomp opzien. Verzekeraars hebben er van hun kant baat bij om alles bij het oude te laten, dus verwacht zeker geen proactief advies uit die hoek.
Belgische eigenaars van young- en oldtimers, die ondanks weinig kilometers toch het volle pond betalen, kunnen voor hun verzekering ook bij de BEHVA terecht, de Belgian Historic Vehicle Association. Voorwaarde is wel dat je het voertuig louter voor vrijetijdsdoeleinden gebruikt en niet voor woon-werkverkeer of professionele activiteiten. Door 60.000 eigenaars te groeperen, zijn de tarieven veel billijker dan via de geijkte kanalen. Toegegeven, sommige verzekeraars geven korting als je kunt aantonen dat je weinig rijdt, maar dan nog zijn ze doorgaans duurder dan de BEHVA-liefhebbersverzekering. Zoals bij elke dienst ligt de grootst mogelijke besparing nu eenmaal in een grondige vergelijking van on- en offline aanbiedingen. En zoals bij elk contract zit de waarheid vooral in de kleine lettertjes. Wie op zijn autoverzekering wil besparen, moet dus vooral tijd in een vergelijkend onderzoek steken.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.