Volvo beter af bij...?

Volvo-logo
Ford onderzoekt mogelijkheden om Volvo te verkopen. En bij dat nieuws ga je eens denken bij welke nieuwe eigenaar Volvo het beste gebaat is. Zo zat ik in eerste instantie te denken aan BMW. Het zou gunstig kunnen uitpakken wanneer BMW Volvo lekker Volvo's blijft laten maken, en via de BMW-PSA-link kan het de viercilinder diesels van PSA-Ford blijven betrekken voor de C30/S40/V50. Zo gebruikt BMW de 1.6 diesel voor de Mini, dezelfde motor die ook in het drietal van Volvo leverbaar is. En de tweeliter diesel komt uit dezelfde stal. Volvo is dus helemaal niet zo afhankelijk van Ford. Het heeft fantastische eigen motoren, vijfpitters en zes-in-lijns (die overigens niets met de BMW zescilinders te maken hebben) en er staat een nieuwe generatie geblazen viercilinders met directe inspuiting op de rol, en ook dit betreft weer een eigen ontwikkeling. BMW zal echter vasthouden aan de eigen karakteristieke eigenschappen, achterwielaandrijving en zes-in-lijnmotoren en in dat geval is synergie heel ver te zoeken. En BMW kennende zou het een aardige vinger in de pap willen hebben bij het Zweedse merk. Kijk maar hoe Mini en Rolls-Royce, op succesvolle wijze overigens, door BMW gevoerd worden. Weg eigen karakter van Volvo. Bovendien heeft het merk BMW niets te bieden, wat de Duitsers zelf nog niet hebben.
Dan zou Renault-Nissan een betere partij zijn voor de Zweden. Volvo als premium brand toegevoegd aan het portfolio. Natuurlijk, ook Infiniti maakt deel uit van het concern, maar dat merk is zo anders van karakter dan de producten van het Zweedse merk. En binnen de Ford Motor Company opereerden Jaguar en Volvo ook naast elkaar, dus waarom zouden Volvo en Infiniti geen deel uit kunnen maken van dezelfde groep? En er waren in het verleden al eerder samenwerkingsverbanden tussen Boulogne-Billancourt en Göteborg. Zo waren de Volvo's van de 300-serie, op de 360 na, en de 400-serie voorzien van Renaultmotoren. En kent u de Renault Safrane met 2.5 vijfcilinder uit de 850 nog? Als ze bij Renault-Nissan Volvo lekker de eigen broek op laten houden, zoals het de afgelopen jaren ook binnen de club van Ford gedaan heeft, kan dat best goed uitpakken voor het merk. En van de nieuwe generatie GTDi-motoren van Volvo kunnen ze bij Renault en Nissan profiteren. De V6-en in de grotere modellen eruit (behalve voor de 370Z dan!) en geblazen viercilinders erin. En dan kunnen de lichtere Volvo's weer gebruik maken van de fijne, stille 1.5 en 2.0 dCi's van Renault. Wat je noemt een win-winsituatie.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.