AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Stress met wassen
30
De media staan op het moment bol van de meningen over middelvingers en groetende handjes die je kunt gebruiken als geluidloos communicatiemiddel in het verkeer. Het zijn allemaal pure emoties en ik ontdekte vandaag dat de wasstraat ook een plek kan zijn die temperatuur in de bloedbaan kan laten stijgen tot ver boven het kookpunt. Zo maar wat dingen die ik haat: je auto vast voor de ingang parkeren en dan op je dooie gemakkie in de pompshop verderop een kaartje halen. Kom ik aanrijden met mijn al aangeschafte kaartje, moet ik dus gaan wachten op die boer die eerst nog een colaatje en een reep heeft staan uitzoeken.
En het zijn ook juist die mensen die niet alleen hebben gewacht tot de auto gewassen en gedroogd is, maar óók tot de machine volledig tot rust is gekomen en zeker een paar seconden blijft zwijgen. Ik heb zeker al die tijd het bord "wacht tot het rode licht is gedoofd, er kan nog een wasbeurt komen" over het hoofd gezien. En als dat soort types dan éindelijk een stap in de hal zetten, gaan ze eerst nog met een duimnagel de achtergebleven vogelpoepjes eraf krabben, voordat ze de buitenspiegels uitklappen en de antenne er weer opschroeven. Zie je dan helemaal niet dat er intussen een rij van hier tot Timboektoe staat te wachten op een schone auto? En als ze eenmaal zitten en éindelijk de sleutel gevonden hebben in hun jaszak en éindelijk die hal uit zijn dan borrelt het bloed op ongekende temperatuur.
Andere wasstraatfrustratie: als je aan zo'n ketting wordt voorgetrokken langs de borstels en droger, heb je soms van die types die het nodig vinden om voor je te rémmen. Zie je ineens die drie rode lampen aangaan. Kun je niet omheen sturen. Gebeurt altijd op het punt waar de drogers over de motorkap scheren en op die dingen is nota bene met chocoladeletters geschreven dat je NIET moet remmen.
Was dan zelf, met een emmertje en een sopje, voor deur, kun je zeggen. Zoals vroeger: alle buurmannen op zaterdag even met een spons en een zeem. Heb je geen last van anderen. Nee, dat niet, maar dat mag niet meer. Want als je je auto wast spoelt er allerlei narigheid vanaf, en die mag niet op de straat komen. Domme redenatie misschien, maar waar denk je dat ik het vandaan heb? Van een recente reis naar een ander zonnestelsel?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs