Snelheid: cijfer of gevoel?

Inmiddels zullen de meeste van jullie onze wekelijkse videorubriek 'De Achteruitkijkspiegel' wel kennen. Lekker een beetje keuvelen over auto's en nieuws. Heerlijk. Maar misschien nog wel interessanter zijn de lezersbrieven. Soms zitten daar vragen tussen die stof geven tot nadenken of, in dit geval, een weblog.

Een tijdje geleden stelde iemand bijvoorbeeld de vraag hoeveel pk een auto moet hebben om snel te zijn. Daar kun je behoorlijk wat - zinnige en minder zinnige - dingen over zeggen, bijvoorbeeld dat het gewicht daar ook een grote rol bij speelt. Helemaal waar natuurlijk, maar misschien is het wel interessanter om de wedervraag te stellen: wat is snel?

Onlangs hadden we de nieuwe Golf R te gast op de redactie met z'n 300 pk tweeliter turbomotor, DSG en vierwielaandrijving. Die klokten we met eigen meetapparatuur net iets onder de fabrieksopgave van 4,9 seconden naar 'de 100'. Dat is heel erg snel. Snel genoeg om een Ferrari 360 bij het stoplicht nachtmerries te bezorgen, al was het maar vanwege het feit dat 4Motion ervoor zorgt dat elke pk ook z'n weg naar het asfalt vindt.

Veel sneller ook dan een Renault Clio RS van de vorige generatie, met 200 pk atmosferische tweeliter, handbak en voorwielaandrijving, die er zo'n zeven seconden over doet. En toch kan die net zo snel aanvoelen. Waarom? Omdat de combinatie van de zeer directe gasrespons, het mechanische (dus niet gefingeerde) motor- en uitlaatgeluid en de hoge toerentallen die nodig zijn om tot die 200 pk te komen veel doet voor de beleving.

Nog extremer: een Peugeot 106 Rallye 1.3i van halverwege de jaren 90. Die heeft een atmosferische 1.3 met 101 pk en komt amper in 10 tellen naar de 100. Maar er zit ook helemaal niks tussen de mens en de machine, waardoor zelfs dát al kan aanvoelen alsof je in een raket zit.

Overigens is het niet zo dat een auto met turbo en vierwielaandrijving per definitie niet snel aanvoelt. Vorig jaar had ik het genoegen te mogen rijden in een oude Ford Escort Cosworth. Vierwielaandrijving, tweeliter turbo met 227 pk en een sprint van 0-100 in een dikke zes seconden. Tot 4.000 toeren gebeurt daarin niet zo bijster veel, daarna voelt-ie ongeveer zo.

Dus wat is snel? Is dat een cijfer dat uit een formule van vermogen, gewicht, aandrijving en versnellingsbakverhoudingen rolt en grofweg evenredig is met de sprinttijd van 0-100? Of is het een ongrijpbaar gevoel waar 101 lastig te kwantificeren factoren aan bijdragen? U mag het zeggen.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.