Onthaasten op vier wielen

Mercedes Benz E200D
Ik zat vanochtend achter een Mercedes 200D, model W124. Vijfenzeventig pk, 0-100 in 18,5 seconden en een top van 160, een vierbak en een verbruik van bijna 1 op 15. Zo werd er tot begin jaren negentig van de vorige eeuw nog gedieseld in het hogere segment. Het was op de A4 richting Amsterdam, net na het Ringvaartaquaduct. Het verkeer begon weer te stromen, na enkele vrachtwagens ingehaald te hebben, ging de bestuurder met 105 km/h naar de rechterrijstrook. Heerlijk relaxt! Laat al die snelle leasejongens maar hun TDI-tjes de sporen geven. Deze man zag er volmaakt gelukkig uit in zijn uiterst tamme diesel. Hij is, naar ik mag hopen, ook gewoon op zijn plek van bestemming gekomen.
Zou de man weet hebben van de ontwikkeling die de viercilinder diesels van 'zijn'merk hebben doorgemaakt? Dat van de nieuwe generatie CDI's de krachtigste 2.2 het tot 204 pk en 500 Nm schopt? En dat die krachtbron vergeleken met zijn oude 2,0-liter, met ongetwijfeld al een ton of vier achter z'n kiezen, net zo schoon is als de keuken van een driesterrenrestaurant vergeleken met de plek waar in het ranzigste studentenhuis het eten bereid wordt? Vast niet. Hij dieselt, af en toe een pluimpje roet achterlatend, nog jaren door met z'n 200D uit '93.
Ik weet niet of de auto zakelijk bereden wordt, want dan gaat zijn bijtelling omhoog. Onthaasten op vier wielen, laat alle andere automobilisten maar doorjakkeren, het zal de Benz-rijder een worst zijn, hij wordt samen met zijn Ster oud.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.