Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nuon en Essent, jullie zijn aan de beurt!

33
Opel Flextreme
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
24 september 2007 om 09:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De hybride is inmiddels helemaal ingeburgerd. Als je nu een beetje mee wilt praten moet je het over de plug-in hybride hebben. Da's een hybride die je 's nachts met een verlengsnoer aan het stopcontact hangt. Vervolgens rijd je de volgende dag eerst de accu leeg, pas dan springt de verbrandingsmotor aan om elektriciteit op te wekken voor de elektromotor. Veel mensen zullen de verbrandingsmotor echter nooit horen, gewoon omdat hun woon-werkverkeer binnen de actieradius van de batterijlading valt. Heel mooi, want zolang er alleen op de accu's gereden wordt, stoot de auto niets uit. Hoogstens dat bij de jaarlijkse servicebeurt de benzine of diesel in de tank ververst moet worden. Alleen op accu's rijden wil echter niet zeggen dat er geen uitstoot is. De elektriciteit die 's nachts in de accu's geladen wordt, moet namelijk wel ergens vandaan komen. Nu kun je je positief opstellen en meteen aan groene stroom denken, maar vooralsnog brandt bij de meeste mensen de lamp nog gewoon op stroom uit een kolen- of aardgascentrale. Is de plug-in hybride dan nog steeds schoner dan een normale benzine- of dieselauto? We gaan even uit van de plug-in hybride die Opel in Frankfurt presenteerde, de Flextreme (om de doodeenvoudige reden dat ik van die auto alle gegevens op m'n bureau heb liggen). Die auto beschikt over een accupakket met een capaciteit van 16 kWh en daarmee komt-ie (voordat z'n dieselmotor bijspringt) maximaal 55 km ver mee. Mwoah, 16 kWh, 55 km, dat klinkt nog een beetje abstract. Hoe zet je dat om in getallen die je kunt vergelijken met 'gewone' auto's? Vrij simpel, bij het stroometiket van Nuon staat vermeld dat er per kWh aan geproduceerde elektriciteit 462,6 gram CO2 wordt uitgestoten. Dit betekent dat om de accu in de Flextreme op te laden er 7,4016 kg CO2 vrijkomt. Wanneer we dit delen door de actieradius van 55 km komen we per saldo uit op een CO2-uitstoot van 134,57 gram per kilometer. Oeps, en dan rekenen we de verliezen tijdens het laden nog niet eens mee. Maar goed Nuon is de enige niet. Dan maar naar Essent. Maar helaas, nu wordt het nog erger: 518 gram per kWh. Dit levert een uitstootequivalent van 150,7 gram CO2 per kilometer op. Da's bijna net zoveel als een 150 pk Astra 1.9 CDTi met energielabel D en die heeft dan ook nog eens geen op het milieu drukkend accupakket in z'n buik. Dan maar het hele plug-in in de ban doen? Nee, het lijkt mij meer dat de auto-industrie met dit soort concepten een mooie voorzet geeft en dat nu de elektriciteitsmaatschappijen aan zet zijn om eens op een serieuze schaal aan schonere stroom te werken. En nu niet komen met een paar zielige windmolens (daar hebben we de ruimte in Nederland niet voor) of zonnepanelen (we hebben hier nauwelijks zon en de productie van die panelen schijnt één van de meest milieubelastende klussen te zijn die je maar kunt verzinnen), maar met een echte doorbraak.
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
33 Bekijk reacties

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (47)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden