Na de ringtones nu de drivetones
Niet dat ik me nu al druk wil maken over andermans (wan)smaak, maar misschien wel al over het volume waarmee dat over straat zal schallen. Om ergernis te voorkomen met al die auto's voorzien van hun eigen drivetune, lijkt het me verstandig dat de overheid (in Europees verband) nu alvast (regeren is vooruitzien) paal en perk stelt aan het volume van de diverse Drivetones. Je moet er niet aan denken wanneer er achter de bumper een batterij woofers en tweeters wordt geknutseld en vervolgens de versterker wordt opengedraaid. Wellicht is het iets om een geluids- of vermogensbegrenzer verplicht te stellen die er voor zorgt dat er niet meer decibels geproduceerd worden dan wat een auto tegenwoordig mag maken (ik meen 82 dB). Misschien is het meteen een mooi moment om het niveau met een aantal dB's naar beneden bij te stellen, je zal tenslotte maar langs een snelweg wonen waar nog geen geluidswal is neergezet en de voorbijtrekkende file blijkt anno 2015 een kakofonie van straaljagers, ruisende bergbeekjes en Weense walsen... O, en als de regels dan toch aangepast kunnen worden, graag iets waarbij de toonhoogte dan wel het tempo aangeeft hoe snel de auto rijdt. Van nul tot vijftig bijvoorbeeld alleen ballads, tot tachtig wat meer up tempo en boven de 120 techno of opstijgende space shuttles. Beats per minute als akoestische snelheidsindicatie.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).