Mazda: al 10 jaar het Alfa van Japan

Mazda 6 2.3 S-VT Active

Vanochtend bij het openen van deze website knalde de nieuwe Mazda 6 Sportbreak me tegemoet. En ik liep al met het idee om een weblog over het Japanse merk te schrijven want toen gisteren de eerste beelden van de volgende Mazda 3 opdoken, besefte ik hoe lekker het merk alweer tien jaar bezig is. Vandaag dus effe lekker MazdaWeek uithangen.

In mijn eerste jaar bij AutoWeek, 2002, leken de Japanners te ontwaken uit een duffe periode. Na de doodsaaie laatste 626 kwam de sprankelende 6. Een auto die overliep van het enthousiasme. Ik weet nog hoe we bij de persintroductie tekeergingen in het Taunus-gebergte ten noorden van Frankfurt, met een 2.3 S-VT. Je nam die irritante zoom-zoom-slogan gewoon voor lief. Het vreselijk blije liedje, dat ook bij de tv-commercials te horen was, zit nog in m'n hoofd. Al komt dat natuurlijk ook wel doordat Mazda 's avonds bij het persdiner Afrikaanse danseressen liet aanrukken om het nog eens extra ten gehore te brengen.

Overdreven of niet, dat ge-zoom-zoom, sinds die tijd is Mazda wel een bepaalde richting uitgegaan. Want de 3, de tweede 6, de CX-5, het zijn uiterst entertainende auto's. Erg uitgesproken. Erg sportief vooral. Daarmee spreken ze misschien niet allemaal een erg brede doelgroep aan, het merk staat wel ergens voor.

En qua design gaat het ook de goede kant op. Met de 5 hebben ze misschien een steekje laten vallen, maar ach, kijk eens hoe sprankelend een Volkswagen Touran eruitziet…

Ik geloof niet dat de nieuwe 3 er helemaal uit komt te zien als de auto die nu op de site staat. Dit is een studie. Vergevorderd maar vast niet de 3 die over anderhalf jaar in de showrooms komt te staan. Maar ook al gaan ze 'm hier en daar wat bijschaven, dan nog blijft er een hartstikke leuke, kekke compacte middenklasser over.

Het Alfa uit Japan is gewoon goed bezig.

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.