Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Klassieker voor alledag

24
Klassieker voor alledag
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
28 maart 2006 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In mijn wijk, met welhaast meer parkeervergunningen dan beschikbare plekken, staan de trendy lease-auto's langs het trottoir afgewisseld met klassiekers-voor-dagelijks-gebruik. Naast de nodige Volvo Stationcars (soms met een heel lang leven achter de rug) wordt het straatbeeld verlevendigd met oude Mercedessen. Geen gare 190's met verchroomde spatbordranden of ander bespoilerd spul op foute wielen, maar nette ex-taxi's. En het worden er steeds meer, keurige W123's zonder opsmuk. Sommigen zijn uit garages van bejaarde Duitsers weggehaald, anderen zijn door restaurateurs in onberispelijke originele staat teruggebracht. Dertig jaar na z'n introductie beleeft de misschien wel betrouwbaarste Mercedes ooit gebouwd een tweede jeugd. Opvallend genoeg zijn het niet alleen maar de 25-plussers (en dus belastingvrije types), maar ook verrassend veel jongere exemplaren die langs de stoep staan. Niet zelden zijn ze voorzien van moderne kinderzitjes op de achterbank en worden deze auto's gekoesterd door trotse vaders (moeders zie ik vaker met de genoemde Volvo's). In verband met gezinsuitbreiding leek een 280 TE mij een mooie auto om naar de supermarkt te rijden, als vervanger voor onze compacte hatchback. Kinderwagens, luiers, ruimte genoeg en natuurlijk de voor die tijd vooruitstrevende kooiconstructie. Desalniettemin wilde mijn wederhelft er in eerste instantie niets van weten. We hadden afwijkende ideeën over het imago van zo'n auto en er waren nog een aantal punten, zoals: "Wat als ik met zo'n ding stil kom te staan?" Het werd een proces van maanden; niet te veel forceren, nu en dan een beetje toegeven en het geval rustig in de week leggen. Uiteindelijk was ze over stag. Ik begon het web af te speuren naar een net exemplaar voor een redelijke prijs. Tot een definitieve keuze ben ik niet gekomen: op een mooie dag sloten we achteraan aan een traag rijdende colonne auto's. Na tien minuten bleek er vooraan de stoet een door z'n veren gezakte, walmende auto met taxibord op het dak en knipperende alarmlichten stapvoets te rijden. Inderdaad het was een W123. Ik werd getroffen door een dodelijke blik van opzij. Er hing een pijnlijke stilte bij ons in de auto. Hier viel niets meer te redden. Argumenten als "Dat kan met nieuwe auto's ook gebeuren" en "Er zijn maar weinig auto's van die leeftijd die nog voor dagelijks werk ingezet worden" waren tegen dovemansoren. Er komt nu een jonge Zweedse stationcar...
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
24 Bekijk reacties

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (47)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden