AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
In Korea snappen ze het
35
Het is momenteel allemaal kommer en kwel in autoland, dus als er een concern is dat het wél goed doet, mag dat best even in het zonnetje worden gezet. Ik heb het hier over Hyundai, dat zowel met Hyundai als Kia goede zaken doet in een krimpende markt. Bovendien doen de Koreanen niet mee aan het paniekvoetbal van de andere concerns. Beide merken blijven gewoon met fraaie concept-cars en een hele rits nieuwe productieauto's komen, wat volgens mij juist de beste manier is om gezond uit een crisistijd te komen.
Kia is in het eerste kwartaal van 2009 in het geplaagde Amerika zelfs gegroeid ten opzichte van diezelfde periode in 2008, een erg goede prestatie als je kijkt naar de enorme verkoopdalingen waar alle andere autofabrikanten mee kampen. Ook het doortastende handelen van Kia Europe, dat Kia Nederland snel bij het failliete Kroymans losweekte, is een teken dat ze in Korea weten wat ze doen.
De doelstellingen van de Koreanen zijn nog steeds erg ambitieus. In een officiële presentatie vertelde een voorlichter het publiek een dik jaar geleden dat beide merken binnen het concern hogerop willen. Kia moet het Koreaanse Honda worden en hoogwaardige, sportieve auto's maken. Hyundai ziet voor zichzelf een rol weggelegd als het Koreaanse Mercedes-Benz. Misschien dat het Genesis-label de premiumklanten daadwerkelijk naar de showrooms kan lokken.
Kia is in het eerste kwartaal van 2009 in het geplaagde Amerika zelfs gegroeid ten opzichte van diezelfde periode in 2008, een erg goede prestatie als je kijkt naar de enorme verkoopdalingen waar alle andere autofabrikanten mee kampen. Ook het doortastende handelen van Kia Europe, dat Kia Nederland snel bij het failliete Kroymans losweekte, is een teken dat ze in Korea weten wat ze doen.
De doelstellingen van de Koreanen zijn nog steeds erg ambitieus. In een officiële presentatie vertelde een voorlichter het publiek een dik jaar geleden dat beide merken binnen het concern hogerop willen. Kia moet het Koreaanse Honda worden en hoogwaardige, sportieve auto's maken. Hyundai ziet voor zichzelf een rol weggelegd als het Koreaanse Mercedes-Benz. Misschien dat het Genesis-label de premiumklanten daadwerkelijk naar de showrooms kan lokken.
De bovenstaande alinea klinkt wel heel ambitieus, maar wie had ten tijde van de Pony gedacht dat Hyundai twintig jaar later het vijfde autoconcern van de wereld zou zijn?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs