Hyundai wil Genesis als luxemerk

Hyundai Genesis Coupé

In Amerika zijn de Genesis-modellen van Hyundai met gejuich onthaald. Dat levert opnieuw visioenen op van een luxemerk voor het Koreaanse merk.

In Amerika rijdt sinds enige tijd de Genesis sedan rond. De coupé is op komst. Het nieuwe grote model heeft indruk gemaakt in vergelijkingen met de gedoodverfde concurrentie zoals Mercedes en BMW. Bij de presentatie van de coupé wordt zelfs openlijk de handschoen opgenomen tegen de Ford Mustang – Amerika's trots.
John Krafcik, de directeur van Hyundai in Amerika, droomt naar aanleiding van het succes van een afsplitsing van de Genesis-naam om een luxemerk onder de Hyundai-vlag te beginnen. Een speciaal niche merk is een oude wens van het Koreaanse merk. Daarmee kan Hyundai verder de concurrentie aangaan met Toyota, Honda en Nissan die Lexus, Acura en Infiniti als luxemerk voeren.
Krafcik wil niet dat Genesis niet bij aparte dealerschappen wordt verkocht zoals Toyota dat bijvoorbeeld doet bij Lexus. "Dat zou een duur avontuur worden." vertelt hij in de Amerikaanse pers. Eerder gaf Hyundai namelijk aan dat het ontwikkelen van een luxemerk 2,5 miljard dollar zou kosten. Krafcik wil Genesis in een afgescheiden deel van de Hyundai-showroom zetten. "Toyota doet dat met het jongerenmerk Scion en bij Mercedes worden op die manier Maybachs verkocht. Op die manier hoeven dealers geen vijf tot tien miljoen dollar te investeren."

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.