AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hyundai wil Genesis als luxemerk
62
In Amerika zijn de Genesis-modellen van Hyundai met gejuich onthaald. Dat levert opnieuw visioenen op van een luxemerk voor het Koreaanse merk.
In Amerika rijdt sinds enige tijd de Genesis sedan rond. De coupé is op komst. Het nieuwe grote model heeft indruk gemaakt in vergelijkingen met de gedoodverfde concurrentie zoals Mercedes en BMW. Bij de presentatie van de coupé wordt zelfs openlijk de handschoen opgenomen tegen de Ford Mustang – Amerika's trots.
John Krafcik, de directeur van Hyundai in Amerika, droomt naar aanleiding van het succes van een afsplitsing van de Genesis-naam om een luxemerk onder de Hyundai-vlag te beginnen. Een speciaal niche merk is een oude wens van het Koreaanse merk. Daarmee kan Hyundai verder de concurrentie aangaan met Toyota, Honda en Nissan die Lexus, Acura en Infiniti als luxemerk voeren.
Krafcik wil niet dat Genesis niet bij aparte dealerschappen wordt verkocht zoals Toyota dat bijvoorbeeld doet bij Lexus. "Dat zou een duur avontuur worden." vertelt hij in de Amerikaanse pers. Eerder gaf Hyundai namelijk aan dat het ontwikkelen van een luxemerk 2,5 miljard dollar zou kosten. Krafcik wil Genesis in een afgescheiden deel van de Hyundai-showroom zetten. "Toyota doet dat met het jongerenmerk Scion en bij Mercedes worden op die manier Maybachs verkocht. Op die manier hoeven dealers geen vijf tot tien miljoen dollar te investeren."