AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
I Want To Break Free
21
Het is de tijd van het jaar, ik weet het wel. Regen, vroeg donker, niemand heeft nog vakantiedagen. En dus is de avondspits een groot drama. De snelwegen vol, de steden vol – en donderdag was voor mij echt een toppunt. Ik had een afspraak in Urecht en normaal gesproken rijd ik tegen de drukte de stad in. Maar deze donderdag was anders. De wegen stonden álle kanten op helemaal vast. Er was geen doorkomen aan. Een poging om via wat lokale straatjes nog wat op te schieten liep hopeloos mis. Daar stond het zo mogelijk nóg vaster. Verbaasde flatbewoners stonden gewapend met camera's op hun balkon naar de verstopte straat te kijken. In 20 minuten was ik 75 meter opgeschoven en de klok tikte verder. En toen ineens was ik het zat. Ik heb de auto gewoon op de – brede – stoep geparkeerd, heb 'm op slot gedaan en ben gaan lopen. Een vreemd soort heroïsch gevoel maakt zich van me meester. Refreintjes als I Want To Break Free schoten door m'n hoofd en bijna hardop lachend wandelde ik die tientallen, honderden auto's voorbij. Ik liep in een kwartier een stukje dat me met de auto anderhalf uur gekost zou hebben. Jammer was wel dat ik 's avonds door de regen weer moest teruglopen naar de auto, die in dat inmiddels totaal verlaten straatje was achtergebleven. Een minder heroïsch gevoel, kan ik je zeggen. Meer van: It's Raining Again. O, de oorzaak van het probleem was trouwens een bommelding op Vredenburg, waardoor het hele verkeer overhoop lag.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs