AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hong Qi Ton Qi
43
Doe mij een Hong Qi Red Flag C601! Dat is een prachtige anti-auto. In deze tijd waar we bewust zijn van de milieuschade die een auto kan aanrichten begint haast een sfeertje te ontstaan dat een Prius de maatstaf wordt en dat een beetje een leuke auto zeer incorrect is. Er zijn lieden die dat soort auto's uit de stad willen weren – u kent de verhalen wel. Gelukkig heb ik het gevoel op deze plaats – de site van uw meest complete autoblad – onder gelijkgestemden te zijn. En dus mag ik zeggen dat ik het ergste vrees voor de Hong Qi en de schade die hij kan aanrichten in onze atmosfeer. Dat moet dan maar zo zijn! Want wat moet het een genot zijn om in een limo uit een communistisch land te worden rondgereden. Ik heb al met een paar goedkope Chinese auto gereden en kan me de geur van de skai-bekleding in deze limo al helemaal voor de geest halen. En kijk eens naar die vlaggenmast voorop – oerdegelijk. Maar wat voor vlag zal ik daar dan in hangen? De Nederlandse driekleur? Of maar gewoon met een familiewapen? En het mooiste is natuurlijk dat ik me deze bak voor een appel en een ei kan aanschaffen. Hij komt ten slotte uit China. Voor de prijs van een BMW 520 stel ik me voor. Wie wil dit ook?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.