Hoezo, superbus?
Duur speeltje (al meer dan 13-miljoen, grotendeels belastinggeld) van voormalig kosmonaut Wubbo Ockels: de superbus. U hebt er vast al eens over gelezen. Openbaar vervoer 2.0, ofzo. Het zou kunnen zijn dat mij iets ontgaat, maar ik zie echt helemaal niets in dit project. Het lijkt eerder een 1 aprilgrap. 'Naast de TGV hebben we nu ook de BGV.' Ooit hadden we een supersonisch vliegtuig waarmee de beter gesitueerden van deze planeet in een paar uurtjes van Parijs naar New York konden vliegen. Leuk, maar vreselijk duur en ook niet echt duurzaam. De superbus is op dezelfde leest geschoeid. Een select gezelschap in recordtempo van A naar B transporteren. Maar de vraag die mij maar blijft bezig houden: waar moet deze 23-persoons streetshuttle gaan rijden? Het ding heeft een topsnelheid van 250 km/h, net als de Mercedes C63 AMG van de buurman. Leuk voor de Duitse Autobahn of 's nachts op een lege A2 of A6, maar in het normale dagelijkse verkeer kun je er niet zo heel veel mee. Naar het schijnt krijgt het rijdende ruimteveer z'n eigen rijstrook. Pardon? Een eigen lap asfalt op een snelweg die sowieso al niet voldoende capaciteit heeft? En wat gaat dát allemaal kosten? Bovendien lijkt het mij ronduit levensgevaarlijk wanneer die bus op moordtempo rakelings langs een file raast. Er zal maar iemand per ongeluk van rijstrook wisselen en op de busbaan terechtkomen... En wat te denken van de aandrijving, waar een elektromotor voor zal zorgen. Inclusief de bijbehorende actieradius. Geluk voor Wubbo (waar ik overigens veel respect voor heb) dat de Challenger in 1985 niet op batterijen naar de grenzen van de dampkring werd gelanceerd, anders zou hij nooit in de ruimte zijn geweest. Kortom, ik snap werkelijk geen hout van de Superbus. Wie wel?
Lees ook

Tesla Model 3 Performance AWD (2025)
Weblog Bas - De neergang van Stellantis
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
